Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Crunked
Hej, vill sälja min volvo 745 GLT från 88, men är osäker på vad som är rimligt.

fick ett par anmärkningar på besiktningen, följande fick jag.

(anmärkning) Färdbroms bromskraftsfördelning Bak bromsverkan ojämn

(anmärkning) Parkeringsbroms bromsverkan Otillräcklig

(enkel brist) Vindrutespolare fram höger funktion bristfällig

(anmärkning) Hjul/fälg Bak vänster fästsättning bristfällig

(anmärkning) länkarmslagrig Fram vänster Glapp

Den har gått 29XXXX, har sänkfjädrar(40/40), mockaratt, en extra diffad bakaxel, 945kylare med elfläkt.

Vad kan va rimligt att lägga upp den för?
Användarvisningsbild
av lennarte
Tidig -88 GLT har väl 16V motorn utan 16V märket på bakluckan, så rätt köpare är motorn (i gott skick) värd något. Annars, gammal 740 med dåliga bromsar, inte mycket. Kan man "fixa" själv så är nya skivor, ok, backar (Biltema) inga dyrare grejer. Likaså länkarmslagringen, inget "märkvärdigt" jobb, men allt fodrar kunskap. Vad menar dom med "bristfällig fastsättning" på bakhjulet?? Ska du "leja bort" jobbet är det inte lönt om du ska sälja den, du lär knappast få tillbaka pengarna.

Mvh
Lennart
av sicnarf
Laga bilen och sälj den nybesiktad så får du 4-5000 kronor, annars bara 1-2000 kr.
Färdbromsen bak kanske behöver lite motion bara. Då kostar det ingenting om du gör det själv. Tar 1 timme max.
Handbromsen kanske bara är lös i wiren och du behöver bara spänna muttern under handbromshandtaget. Tar 2 minuter.
Höger vindrutespolaren kanske bara är täppt. Ta en nål och gör rent i hålet.
Bakhjulet fastsättning bristfällig kan vara vad som helst. Det fattas en Bult/mutter kanske?
Länkarmslagringen kostar inte mycket att byta.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om du gör i ordning bilen så den är besitigad (Godkänd) så kan du sälja den till någon som behöver bil i ett år. Om inte, är den nog bara en reservdelsbil :wink:
av Crunked
lennarte skrev:Tidig -88 GLT har väl 16V motorn utan 16V märket på bakluckan, så rätt köpare är motorn (i gott skick) värd något. Annars, gammal 740 med dåliga bromsar, inte mycket. Kan man "fixa" själv så är nya skivor, ok, backar (Biltema) inga dyrare grejer. Likaså länkarmslagringen, inget "märkvärdigt" jobb, men allt fodrar kunskap. Vad menar dom med "bristfällig fastsättning" på bakhjulet?? Ska du "leja bort" jobbet är det inte lönt om du ska sälja den, du lär knappast få tillbaka pengarna.

Mvh
Lennart

Ja, den går jättebra och har aldrig haft problem med den, har varit min vinterbil men orkar inte hålla på med två bilar längre.
Grejen är att bromsarna "pulserade" och det har den gjort dom andra gångerna och det är bara att man måste köra lite med den så sliter den till sig, då den står avställd under sommaren.
Jag har nya backar på ena sidan och har precis bytt handbromsvajern, förmodligen har jag satt det lite fel vilket gör att handbromsen endast tar på ena sidan.
"bristfällig fästsättning" var att muttrarna på bakdäcket hade snurrat av lite, förmodligen någon som har varit rolig och dragit loss dom efter som att jag satte dit det hjulet kvällen innan.
av Crunked
Detta är anmärkningen "länkarmslagring fram vänster glapp" är det bara att köpa ny bussning eller måste jag byta ut hela staget?
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 0b536f.jpg

Hittar inte någonstans där man kan köpa "länkarmen", men jag tror jag har hittat busaningen, är det en sån här: https://www.skruvat.se/Bussning-lankarm-P10686.aspx

Säg att man skulle köpa en sådan bussning, är det bara att ta bort bulten som syns på bilden, dra bort den gamla och sätta på den nya sen sätta tillbaka allt?
Senast redigerad av 1 Crunked, redigerad totalt 0 gånger.
av Crunked
White skrev:Det räcker att du byter bussningar!

Det första du länkade till är ett inre styrstag och har ingenting med det staget att göra som du fick anmärkning på.

Det är sådana bussningar du länkade till sist du behöver, dom är lätta att byta.

Beställde en sån, kan testa att byta den iaf.

Men alla dessa anmärkningar på bromsar, hur gör jag som inte har proffsutrustning som besiktningen har för att kolla om mina ändringar eller reparationer har någon påverkan, kollade lite på bes-pappret och följande siffror fick jag.

1.Axel Vänster: 1,7 Höger: 2,2 23/30
2.Axel Vänster: 2,4 Höger: 1,2 50/30
Parkeringsbroms Vänster: 2,2 Höger 0,2

Det jag som amatör kan utläsa av detta är att det är färdbromsen och handbromsen på högerbak är det stora problemet, är det rätt?

Jag har använt VParts skivor och belägg […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]