Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av GURKY
Hej !! Vad kan va fel?? Behöver hjälp har en volvo 745 från 1987. Det är en gle. Problemet är att co värdet var för högt på besiktning och jag har märkt att den drar mycket bensin typ 2 liter milen :( . Jag har kopplat bort bränsletrycksregulatorn pga den va sönder rostad . vet ej hur den gick innan jag köpte han tyvärr då han knappt va körbar. Den vandrar på tomgång från 500 upp till 1000 men blir lite stabilare när han är varm. Sen när man gasar upp blir det smällar i avgasarröret. Luktar verkligen illa . Olja bytt. Vevhusvent rengjort. Luftfilter nytt. Nya tändgrejer +stift. Hoppas nån har några ideer vad jag ska börja med?? Jag lämna in han på bilverksta men de ville häva i miljöbensin och besikta. :(
En GLE från -87 borde ha mekanisk insprutning, alltså K Jetronic.
Det arbetar med 5 bars tryck, och regulatorn är inbyggd i bränslehuvudet/luftvågen. Prylen som rostade sönder var sannolikt tryckackumulatorn som sitter bredvid pumpen under bilen. Tror inte det är någon katastrof att köra utan denna.

K Jet är inte kul alls när det börjar krångla. Du kan kan ha spridare som läcker, kärvande kolv i bränslehuvudet, luftläckage, smuts på fel ställe, problem med styrtrycksventilen, tillsatsluftsliden...

Jag har använt VParts skivor och belägg […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]