Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av patrikke
Hej!
Grabben har skaffat en 940 epa och elen på den är rörig, minst sagt!
Nypta kablar, tvinnade kablar lösa kablar osv.
Har skaffat en bil att plocka delar från och tänkte kolla med er kunniga om hur mycket arbete det är att plocka elsystemet, från en till en annan?

Finns det någonstans man kan hitta ett elschema?

Tackssam för lite hjälp och stöd :)
av Rådlös
Elscheman brukar finnas här på nätet. Prova om du hittar rätt här: http://www.volvowiringdiagrams.com/
Kom ihåg att det finns inga genvägar när det gäller elsystem. Om dom hade funnits så hade man utnyttjat dom redan från början då bilen konstruerades. Och skall man byta enheter som tillhör motorstyrningen så är det originalnumret som gäller. Dom måste alltså vara av samma typ.
Lycka till! :wink:
av patrikke
Man tackar, hittade elschemat där och nu kan det gå lättare att å lite bukt med vad de olika sladdar ska.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det var inte lätt att hitta där. Om du går i på "940 fliken" och sedan på "Haynes fliken" och "bläddrar" ner till nr 14, så börjar elschemat där. Skriv ut och tejpa ihop dom i rad så får du en bra överblick

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
När du trycker på länken som "Rådlös" skickade kommer du till hemsidan. Där väljer du fliken 940 Wiring Diagram. Då kommer du till en ny sida med nya val, där klickar du på den årsmodell du har. Jag tycker den nya sortens schema är "röriga". Den gamla typen tycker jag är lättare att följa, det finns under fliken Haynes. Där finns hela elkapitlet kopierat ink. elschemat. Schemat är kopierat i A4 och jag rekommenderar att skriva ut samtliga delar och tejpa ihop dom, det blir lättare att följa. Det består av 2 delar. En del beskriver det som är standard för alla och alltså lika för samtliga 940 och en del som beskriver extrautrustning. Nu klickar du på fliken systemy elektryczne (f--n vet viket språk det är) så kommer du till elsidan, där börjar elschemat på volvo_13.jpg. Det börjar med var alla ingående delar heter och vilket nummer på schemat det har. Ljusvredet "heter" 48 och finns på "C2". Ovansidan och undersidan är "numrerad" från A och uppåt och höger och vänster sida från 1 - 6. Så letar du upp "C" på ovansidan och 2 på vänstersidan occh där dom tänkta linjerna möts, där hittar du ljusvredet. Jag scannade in alla bilderna från min Haynes bok (till 740) i datorn och satte ihop dom i "Paint" och skrev ut på jobbet i en längd. Det blev ganska långt, tror det är 8 st stående A4 + 4 st för extrautrustningen. Lycka till och studera det noga, det är inte lätt ens om man är van

Mvh
Lennart
DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]