Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har nyligen bytt bil till en annan 940 och har nu märkt att den drar betydligt mer än min tidigare. Båda har samma motor och är från samma år mer eller mindre. Den tidigare drog ca 0,8 l/milen och den "nya" drar ca 1,0-1,1 l/milen. Alltså en ganska rejäl skillnad.

Jag tror att den gamla kanske går lite väl snålt, vet att det uppkom efter att jag hade haft fel på lambdasonden, när lampan började lysa så drog den mindre och när jag sedan bytte sonden så var det fortfarande låg förbrukning. Inbillning bara?

Finns det något på den nya bilen som jag kan kolla direkt för att få bukt på den höga förbrukningen? Om den hela tiden drar mer så blir det fort pengar om man kör många mil. Har läst att man kan kolla om det är hål i avgassystemet innan lambdasonen, några mer tips där?

Eller ska jag helt enkelt acceptera att det är så?

Tacksam för svar!
Det är fullt möjligt att det finns störningar på styrelektroniken med all kringutrustning etc. etc. Men du kan ju börja med vanliga handgripliga åtgärder, olje- och filterbyten, rätt däckutrustning och rätt däcklufttryck, töm bagage och annat på onödiga viktbelastande föremål. Har du takräcke eller skidbox, så ta av det. Det finns någon sorts "ungdomligt mode" i att ta bort luftförvärmning och i vissa fall sätta dit ett öppet sportluftfilter. Detta är en direkt bränsleförbrukningshöjande åtgärd. Så om du har så i din bil, återställ det till ursprungsutförandet.
Sedan kan du gå på avgasreningen och elektroniken.
Även tändkablar slits. Det låter märkligt, men så är det. Så byt dom också.

Det finns något som heter "vattenprovet" och det gäller speciellt tändkablarna. Det kan man visserligen pröva om motorn är svårstartad i fuktigt väder, men felet ger också högre förbrukning. Man häller i en skvätt rent vatten i en duschflaska, sådan som man har till krukväxter ett stryktvätt. Sedan kör man till en mörk och oupplyst plats. Man släcker alla lampor på bilen och stänger inte av motorn. Därpå öppnar man motorhuven och duschar en fin vattendimma på tändkablar och övriga tänddelar. Om det syns överslagsgnistor och motorn eventuellt misständer så är det hög tid att byta tändkablar och andra delar.

Många gånger säljs fördelarlock, rotor och tändkablar som en hel sats. Då köper man en hel sådan sats och byter ut rubbet. Och samtidigt nya tändstift.
Har du AC ??
Jag har fått min B234F motor att gå som den ska, och det har den gjort något år nu. Men innan dess fick jag "jobba en hel del" med den, det var nog fel på allt som det kunde vara fel på. Dock var det inte fel på dom "större elektronikgrejerna", typ boxar,tändförstärkare, tändspole och sådant. Inte ens katalysatorn, fast många tipsade om det. Det är dock ett (mindre) problem kvar, När AC-n är på så "vill" den smårycka. Detta har har jag inte kommit underfund med, men för övrigt går den kanon. Dock är den "lite dryg" med bensinen (1,1 - 1,2 l/mil) men när jag började felsöka och jobba med den drog den 1,5 - 1,7 l/mil.

Mvh
Lennart
Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]