Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1024817
Hej!
Jag har haft några 740 nu och när tankmätarna inte fungerat så har de pendlat fram och tillbaka hela tiden, dvs glappat. Ja, jag känner till att löddningarna blir dåliga osv.
Men nu har jag prövat med 3 mätare, alla i okänt skick som jag plockat från skroten.

Så jag tänkte höra innan jag fortsätter då jag tyvärr inte har någon jag känner med en 940. Tyder det på ett annat fel än själva mätaren när tankmätaren alltid visar fullt?

Tack på förhand.
#1024822
Ja, om den visar full tank hela tiden tyder det nog mest på att givaren i tanken inte fungerar som den ska.

Man kan dela på kontaktstycket till tankarmaturen och mäta resistansen i givaren (de två tunnare ledningarna). Den ska vara 130 Ω vid tom tank och minska till nära 0 Ω vid full tank. (Och någonstans däremellan vid halvfull tank :) )

Så antingen har kanske flottörkroppen fastnat, eller så har det blivit kortslutning på något vis.

940 (och 740 91–92) fick en ny konstruktion på tankmätaren jämfört med tidigare 740. De brukar inte krångla lika mycket, och när de gör det visar det sig lite annorlunda.
#1025042
Jag menar kontaktstycket som finns vid den vänstra baljan under bagageutrymmet. Det går att komma åt utan att plocka isär något. Ta upp tankarmaturen gör man ju inte gärna i onödan.

Resistansen ska som sagt variera mellan ungefär 0 Ω vid full tank till 130 Ω vid tom tank.

Så om du mäter när tanken inte är full så kan du ju se om givaren fungerar, någotsånär.
#1025046
Aha så klart! Jag har nog 80% soppa kvar. Så jag tänker att jag mäter en gång nu, sen tankar jag fullt och ser vad den visar. Visar den inte korrekt så tar jag för givet att jag behöver byta tankarmatur? Och om den visar korrekt?

Rätta mig gärna om jag har fel..
Och när det gäller att hitta en ny tankarmatur, är det inte viktigt att jag tar en från en kombi eftersom den har större tank? Och då från en bil som är nyare än -93 och fram?
#1025070
Det du vill veta är resistansen hos givaren när tanken inte är full. När tanken är full visar ju tankmätaren faktiskt rätt. Så mät när tanken är tom eller halvfull.

Om du ska byta hela tankarmaturen (inklusive pump) måste du ha en från årsmodell 1995 eller framåt, med turbomotor. Kombi eller fyradörrars kvittar.

Om du bara ska byta nivågivaren borde det gå att ta från årsmodell 93 och framåt, är lite osäker.
#1025115
Så klart! Tack för det! Den visar ju fullt konstant nu så klart jag ska ha så lite soppa i tanken som möjligt.

Visar multimetern nära 0 oHm (Full tank) i stället för närmare 130 oHm (Tom tank) så är det nivågivaren/tankarmaturen som är kass. Och eftersom mätaren visar fullt så borde multimetern visa 0 oHm för att utesluta att det är nivågivaren/tankarmaturen som är kass. Tänker jag rätt?

Självplocken (Skroten) här i staden har som tur det en -98 fulltryckare ståendes med tankarmaturen kvar. Utesluter jag att det är armaturen som är kass på min får jag åka dit i morgon samt mäta motståndet på den med för att se så att nivågivaren är hel på den, då ska den ju visa närmare 130 oHm då bilarna där så klart är dränerade.. :)
#1025310
Nämner allt som kan vara intressant:
Ur det feta kabelstycket i baljan så är där en ljusblå kabel som är ute och inlindad i eltejp men misstänker att det här med lamporna att göra.

När kontaktstycket för givaren, de två kablarna var ur så testade jag för skoj skull att vrida om tändningen men tankmätaren gick ändå upp till fullt.

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]