Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo94092
Hej
Har ett problem där min volvo 940- 92 inte vill ladda upp batteriet.
Bytt generator idag(2015-11-25) testat 2 olika batterier.

Det var någon dag sen jag körde den sist, inget problem med bilen men dagen efter alltså igår(2015-11-24) så ville inte bilen hoppa igång utan när man försökte starta bilen så "klickar" det ca 5gg varje gång man försöker vrida om nyckel men den kommer inte igång.
Får start hjälp och startar upp direkt när man kopplar, men när man kopplar bort kablarna så dör bilen inom 30sek går ner från 14-5V.
Fick tips att bytta generatorn gör det idag(2015-11-25) då hoppar den gång direkt med start hjälp. Kopplar bort efter någon minut då höll den sig bra en stund men sen börjar den sjunka sakta men säkert.
Instumentbrädan tänds alla lampor som dom ska ingen "fel" lampa lyser. Men när inte bilen orkar något mer så släcks alla lampor.

Testat koppla in ett nytt batteri men då får vi bara 12V när man startar bilen och sen går siffran ner.

Vad kan felet vara hjälp!
Användarvisningsbild
av SvenB
Var det en ny generator du monterade, eller en annan? Som du beskriver det så laddar den inte. Sedan bör du redigera rubriken lite, så de elkunniga hittar dig. "Volvo 940, laddproblem" exempelvis. :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Som "SvenB" skriver har du en generator som inte laddar av någon anledning. Har du ingen batteriladdare så skaffa det, det kan alltid vara bra att ha. Minst 4A, gärna 8. Biltema har bra priser på "nya sortens" laddare, och även på en digital multimeter. Om du sätter i ett laddat batteri och slår på tändningen så ska du kolla efter om laddnings/generator lampan lyser. Lyser inte den så kan inte generatorn ladda. Lyser den så starta motorn. Om den fortfarande lyser är det fel på generatorn, om den inte lyser ska spänningen på batteriet stiga till 13 - 14V, gör den inte det är det troligen generatorn i alla fall.
Om lampan inte lyser när tändningen är på ska du lossa den klena röda kabeln bak på generatorn (flatstift) och håller den mot jord (tändning på, men inte motorn igång) då ska laddningslampan lysa. Lyser den inte är det fel på instrumentpanelen eller är lampan trasig. Lampan ska alltid lysa när tändning är på, då magnitiserar den strömmen som går genom generatorn till jord generatorn så den kan ladda. Ingen ström där, ingen magnetism, ingen laddning.
Om du kollar på baksidan på generatorn så sitter laddningsregulatorn med 2 skruvar. Om du skruvar loss dom och tar ut regulatorn så sitter där 2 kol borstar, dom är nya c:15 -20mm långa båda. Har du tur är båda eller i alla fall den ena av dom bara 4 - 5mm lång, då räcker den inte till för att jorda laddningslampan. I så fall räcker det oftast att byta laddningregulaton, så funkar det igen. Finns (oftast) på Biltema för en dryg "hundring".

Mvh
Lennart
V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]