Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av chuckan
Är en 85:a med förgasare.
Startar bara på startgas
Dör om man inte kör på full choke.

Har bytt stift och vakuumslangar samt rengjort förgasaren och gått igenom den, inställningarna är rätt.
Men den går ändå inte på vanligt varv.
Brytarlöst system. Men då han går riktigt på choke så borde la inte tändningen spöka?
Fördelaren och allt är fint och torrt.

Nån som har mer idéer ? För mina e slut
av roh66
Hej chuckan!

Rengjort? Kollat alla munstycken, flottörnivån, flottörhusnålen, gummimembranet, rätt oljenivå i förgasaren ev.bränslefilter?
Fungerar bränslepumpen som den ska?
Vatten i soppan brukar ge liknande symptomer.

Mvh.R.
av chuckan
roh66 skrev:Hej chuckan!

Rengjort? Kollat alla munstycken, flottörnivån, flottörhusnålen, gummimembranet, rätt oljenivå i förgasaren ev.bränslefilter?
Fungerar bränslepumpen som den ska?
Vatten i soppan brukar ge liknande symptomer.

Mvh.R.

Förgasaren genomgången och kollat allt så den är i sin ordning. Soppapumpen med.

Starta den som vanligt en morgon men när jag stanna efter en stund så dog den (trodde det vart soppatorsk) den va på reserven så tanka den
Dock inte fullt, men symtom kvarstår. Har satt tryck i tanken oxå för att hitta eventuella läckage men icke,

Bort med tanken och blåsa rent då eventuellt ? Och köra rent slut på soppa ?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det skulle vara vatten i tanken, häll i E85 så "suger" det upp eventuellt vatten, dock inte mer än till c:a 30% av mängden i tanken. Har du kollat membranet i förgasaren? Det kan bli en massa konstiga "symtom" även om det bara sitter fel. Där är små klackar i gummit som ska passa i spår i förgasarhuset och i trotteln, det missas många gånger. Framför all numera när förgasare inte är så vanliga längre. Annars är för litet brytaravstånd ett annat "klassiskt" fel men det gäller ju inte dig... :roll:

Mvh
Lennart
av chuckan
lennarte skrev:Om det skulle vara vatten i tanken, häll i E85 så "suger" det upp eventuellt vatten, dock inte mer än till c:a 30% av mängden i tanken. Har du kollat membranet i förgasaren? Det kan bli en massa konstiga "symtom" även om det bara sitter fel. Där är små klackar i gummit som ska passa i spår i förgasarhuset och i trotteln, det missas många gånger. Framför all numera när förgasare inte är så vanliga längre. Annars är för litet brytaravstånd ett annat "klassiskt" fel men det gäller ju inte dig... :roll:

Mvh
Lennart

Har kontrollerat så allt ligger riktigt i spår och allt både två och tre gånger. Så förgasaren är att utesluta nu tycker jag.
Sen är d ju inget läckage vid tanken eller vägen från bensinen till pumpen. Har både regnat och vart fuktigt här innan detta symtom kom
av gasenibotten
Det kan vara ett bränsle filter som är smutsigt. För när du har på chock så gasar bilen lite mer. För är det då smutsigt i filtret så blir det svårt för bensinen att komma fram men när du gasar så lyckas bensinen ta sig igenom.
av gasenibotten
Jag kom på att när man har hel choke så får ju motorn för lite luft så jag tror det kommer in tjuvluft, och ett bra sätt att kolla ifall det kommer tjuvluft är att spruta lite startgas där du tror att det kan komma in luft. Om det nu kommer in tjuvluft så börjar motorn varva upp.
av Arne
Den kan suga luft efter bränsleledningen någonstans mellan tanken och bränslepumpen. Kolla så inte slangarna är spruckna någonstans, kan vara svårt att se utan att bända och bryta i dessa.
V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]