Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Zeus
Tjena. Har en 740 -90 som har fått hål på avgasröret innan katalysatorn. Hur löser jag detta enklast? Har inte tillgång till svets så får lämna in det. Var finns det hela avgasrör att köpa, eller kan man svetsa i gjutjärn? Lönt att hämta något gammalt rör på skroten?
av Zeus
SA4AQS skrev:Är det grenröret som är hål på så köper man lättast ett på skroten.
Är det bara det främre röret så finns det på biltema
Ah nice, var nog ett sånt här jag behöver. Klarar man av att byta skiten själv hemma i garaget eller behövs det svets/svårt att komma till?
av Zeus
White skrev:Det som kan vara jäkligt att få loss är skruvarna mot katten, men det löser vinkelslipen i så fall! :wink:
Sitter lambdasonden på katalysatordelen eller i det "främre avgasröret" som biltema säljer? Kan där bli problem?
White skrev:Den sitter väl i katten? Du får bocka dig ner och kolla under din bil hur det ser ut.
Från och med -88B sitter lambdasonden i katen.
Det kan vara problem att få tätt o skarven mellan kat och rör. Men knackar man ordentligt rent i konan och använder ny stålring så brukar det bli bra. Även smörja med avgas pasta (tätningsmedel)

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

Som Erik skrev, underredsbehandling skulle jag s&a[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]