Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1019167
Tjenare!
Någon som kan berätta vad som skulle behöva göras om jag vill slänga i en b230ft i min Volvo 745 - 88b GL och dessutom regga den med den motorn?

Jag spånar enbart. Men tanken är isf att få tag i en komplett motor istället för att krångla med att flytta delar.
Det jag undrar mest är egentligen om jag måste greja en jävla massa med elsystemet och så vidare? För jag har hört att på vissa modeller räcker det att byta ut styrboxarna och på andra måste man byta ut i stort sett hela elsystemet. Och jag vill ha klarhet i detta. Alla andra trådar jag hittar om detta är så trasiga och det är väldigt svårt att få någon klarhet.

Utgå ifrån att jag har min Volvo 740 -88b och en 740/940 med ft som jag kan ta vad som helst ifrån.

Och ni som bara tänker kommentera för att säga åt mig att köpa en med turbo i och köra med den istället kan ju bara ge fan i att skriva något.

MVH Dallaz :)
Senast redigerad av 1 Dallaz, redigerad totalt 0 gånger.
#1019191
Ring Bilprovningen "Tekniska frågor", dom brukar kunna svara på om det mesta. Finns ju http://www.sfro.com också. Första frågan är, om modellen är typad för så hög effekt. Från och med -88B är det samma chassi som 940 så det ökar ju chanserna betydligt. Min gissning (har läst något någonstans) är runt 250 hk som mest på denna modell (samma som jag har). Det har med vridmomentet att göra också. Det skadar nog inte att skaffa en hel turbo bil att plocka på, du ska ju ha med hela elsystemet för bränsle och tändning + ett antal givare och dylikt. Och, turbomodellerna och 16V modellen har kraftigare stötdämpare och fjädrar. Det skadar inte. Även kardanstången och växellådan är kraftigare. M47 är för klen, den fanns inte originalmonterad på dessa modeller. Endast M46 (overdrive) eller automat

Mvh
Lennart
#1019327
lennarte skrev:Ring Bilprovningen "Tekniska frågor", dom brukar kunna svara på om det mesta. Finns ju http://www.sfro.com också. Första frågan är, om modellen är typad för så hög effekt. Från och med -88B är det samma chassi som 940 så det ökar ju chanserna betydligt. Min gissning (har läst något någonstans) är runt 250 hk som mest på denna modell (samma som jag har). Det har med vridmomentet att göra också. Det skadar nog inte att skaffa en hel turbo bil att plocka på, du ska ju ha med hela elsystemet för bränsle och tändning + ett antal givare och dylikt. Och, turbomodellerna och 16V modellen har kraftigare stötdämpare och fjädrar. Det skadar inte. Även kardanstången och växellådan är kraftigare. M47 är för klen, den fanns inte originalmonterad på dessa modeller. Endast M46 (overdrive) eller automat

Mvh
Lennart
Tackar! Alltid väldigt bra svar ifrån dig! :)
White skrev:Jag hade satsat på en M90 låda. Den sitter till B230FT/FK på 940 bilarna. Försök få tag på en av senare årsmodell då 2:an är
förstärkt på dessa.

Kul att du tänker bygga om! :-)-)
Finns det två modeller av M90 menar du? Hur ser jag skillnad på dom då? ^^
Ja man får ju inte göra något lätt för sig... ;)
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]