Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1019102
Hej.
I samband med byte av topplockspackning passade jag även på att byta den främre vevaxeltätningen och försökte få den rak. Nu har jag noterat att bilen trycker ur sig olja mellan den aliminumplåt som sitter bakom remskivan och motorblocket ( plåten kallas tätningsflänsen). Frågan är om det finns någon packning mellan motor och tätningsfläns som kan läcka och som också borde bytts. :(
#1019114
Jag har inte "rotat" så djupt i min B234F, men bytte också vevaxel och kamaxel tätningarna. Dock tror jag att det kommer olja från balansvikthusen på min. Jag hade problem men vevhusventilationen innan också (bl.a), men oljeläckandet minskade faktiskt när jag fick det att fungera som det ska. Att det fungerar kollar du lättast genom att öppna locket för oljepåfyllningen och hålla det lätt på plats. Det ska kännas att det "sugs fast" i hålet. Inte så mycket att det blir kvar av sig själv, men det känns att det suger in det. Har du balansremmen kvar så ta bort den. Den har kortare livslängd än kamremmen och "trasslar" in sig i kamremmen när den går av så det kan bli skrot av motorn. Det märks ingen skillnad på motorn när den är borta och det sägs att effekten ökar med några hk i och med motorn inte behöver "dra runt" en massa "järnskrot" i onödan.

Mv
Lennart
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]