Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

White skrev:Har nu gjort en beställning på NGK BPR7ES. Dom är ju snäppet "kallare" än originalstiften, så jag hoppas dom blir bra. :)
Jag körde NGK BPR7ES i min B234F motor. Funkade kanon. Körde Champion enligt rekommendation före det och dom blev varma. Kör numera Biltemas enligt deras tändstiftskatalog (min bil finns inte med i ordinarie katalog) och dom verkar funka bra (har inte "plågat" pärlan än sedan den servicen). Min motor är ju på 159 hk original och med balansremmen borttagen ger det (enligt obekräftad uppgift) 5, kanske 10 hk till. Jag skrev i en annan tråd att dagens tändstift har ett vidare "täckningsområde" så olika fabrikat med samma rekommendation kan funka olika på samma typ av motor.
Som exempel på att det var större urval förr, min Volvo PV satt det ju Champion (körde alltid Champion på den tiden) L87. Motorn borrades till 2,0L och trimmades till c;a 125 - 135 hk. Då satte jag i B20 tändstift L82 (rekommendation för alla B20 motorer) men det gick inte så bra när man började "dra på" efter inkörningen. Jag monterade då i L78 (som satt i VW-s luftkylda motorer "på den tiden") och det funkade kanon. Något år efter jag sålt den kom dåvarande ägaren hem och undrade om jag ville "titta på" den, Då hade dom satt i ett L92 tändstift (B14 motorerna i 343 modellen) "för dom hade inga andra" :twisted: :twisted: :twisted:. Servicen gjorden på Volvo och dom gjorde det "bara för" den firman han jobbade på servade sina lastbilar där, annars hade dom inte "tagit in" den. Nya rätt tändstift, så gick den igen. Mittelektråden hade smält bort nästan helt, så det hade nog varit ordentligt varmt. Han hade givit dom ett tomt tändstiftspaket Champion L78 (som jag skickade med bilen för det skulle bli rätt och skrivit en lapp med tänd.inställningen), och sagt till att dom skulle montera sådana, men dom brydde sig inte.

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]