Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jaja, jag vet att det inte är någon direkt soppasnålbil detta men att jag inte kan komma under två liter milen (korrekt uträknat med miniräknare) trots 10mil och 90km/tim på hastighetsmätaren förbryllar.
Dock så drar inte bilen mer någonsin heller.

Till saken hör att jag kör på ett sätt som skulle få era farmödrar att framstå som Schumacher dvs mycket lugnt.

Bilen då, ja det är en Volvo 960 2,5 med aut -95 med 13600 väl dokumenterade mil, bilen är servad för 100 mil sedan hos Volvo där förövrigt alla andra servicar också har utförts.

Detta gör att tändstift, luftfilter osv utgår jag ifrån att det är fräsht så det behöver inte påpekas att "du kan byta luftfilter så drar hon mindre". Detta skall alltså vara okey.

Polaren jobbar på Peugot och har frågat en av sina kollegor och han sa byt lambda mätare, okey fint tänkte jag eftersom jag också har varit åt dom hållen och funderat, fick dock av en polares pappa som jobbar Volvo veta att dom går typ aldrig sönder och att det finns två stycken + att dom kostar 2000:- st. Så jag lungnar mig gärna lite med det.

Som sagt jag vet att dessa bilar drar bensin men tycker att man skall kunna åka landsväg i 90 och bilen får dock inte dra mer än max 1,5 l/m.

Bilen går perfekt ingen antydan till att den skulle bluddra eller så dock så sotar hon lite på kofångaren bak vilket jag avläser som att hon går fett.

Vad säger ni experter. Vad kan det var som felas? Var ska jag börja felsöka tycker ni?
av Gud
Kollade felsökningssystemet och det indikerar 1-1-1 dvs inga fel funna.

Vad blir nu steg två?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Har du en -95:a har du bara en lambdasond (motorstrysystem Motronic 1.8 ). Två sonder kom i samband med att man bytte motorstyrningssystem 96 (motronic 4.4).

Det kan vara tempgivaren som spökar och gör att den går fett. Kan även vara luftmassemätaren som börjar lacka ur. Har kört sönder en luftmassemätare och det genererade heller inga felkoder!! Kolla även upp bränsletrycket så att det är ok, ska ligga på 3bar, kollas lättast via schraderventilen längst bak på fuelrailen. Kan kollas med vanlig luftpåfyllare (som dem har på mackarna).

//David
av Gud
Så där ja, nu börjar det hända något, ska kolla/göra rent luftmassemätaren efter jobbet.

Vad du menar med tempgivare förstår jag inte riktigt, enligt instrumenten funkar det ivarjefall som tänkt och blir var hyggligt fort och så vidare, bra med värme blåser hon också. Hon går nog inte kall, det tror jag inte.

Schraderventilen längst bak på fuelrailen, kan kollas med en så som man fyller däcken med........okey okey, kollar det efter jobbet. ska nog kunna räkna ut hur det funkar.
Användarvisningsbild
av lilleman
hej han menar tempgivaren till insprutet som känner hur varm motorn är och justerar bränslemängden efter det. om den är dålig och känner av fel exempelvis ger bränslä för kall motor fast den är varm.mvh/roger :) kolla om tändstiften är svarta.
av Gud
Okey, var sitter den och hur vet man om den är kass, är inte helt slut när det kommer till bilar men har aldrig skruvat med Volvo rak sexor (eller jo men då hette dom B30 :lol: )
Användarvisningsbild
av lilleman
gå till sidan 2 och titta på tråden var sitter kallstartsgivaren på volvo 960 där står det mesta om detta mvh/roger :)
av Gud
Luftmassemätaren är rengjord och bränsletrycket ligger på ca 3bar enligt ok´s oexakta däckklocka.

Tycker att det känns lite som ett långskott med temperaturen men jag kollar den gärna. Det kanske är vanligt på dessa bilar, frågan är ju bara hur jag ska kunna se om den är trasig när jag tar ur den.
Användarvisningsbild
av lilleman
hej du måste mäta fram om den är dålig har tyvärr inga värde på det me jag tycker mig minnas att det står här någonstans :( mvh/roger
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]