Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
#1016891
Upptäckte när frugan kom hem att hennes 945 Ltt börjat knacka. Lyssna lite snabbt bara men tycker nog att det kommer ifrån toppen. Nått förslag på vad som kan hänt? Den har gått lite över 26000 mil och är nyservad med olje, oljefilter, kamrem, bränslefilter, termostat, kylvätska, tändstift, ventilkåpspackning, packbox kamaxel m.m. Gått ca 200 mil sen allt är bytt. Sitter bränslechip och 0.7-0.8 bar laddtryck i övrigt original.
Senast redigerad av 1 Jonnybcool, redigerad totalt 0 gånger.
av Jonnybcool
#1016904
White skrev:Är inte ovanligt med kolvbultsknack på rödblockare som rullat lite längre, brukar dock inte vara någon fara.
Okej.. Tycker mer att det låter som ventilknack eller nått. Läste nått om några gummidämpare som satt vid ventilerna som ofta vittra sönder. Kör med biltemas delsyntetolja för tillfället men har använt den i andra bilar utan problem som tror inte de beror på de.
av Jonnybcool
#1016910
White skrev:Dom gummidämparna brukar bli hårda som backelit, kan ju mycket väl vara det också som hörs.
Okej ja är väl ingen omöjlighet. Funderar på om man ska riva bort kamaxeln och kika nån dag om jag får tid. Kan man låta fördelare och de sitta kvar eller måste man ta bort den också för att få bort kammen?
Användarvisningsbild
av White
#1016911
Jonnybcool skrev:
White skrev:Dom gummidämparna brukar bli hårda som backelit, kan ju mycket väl vara det också som hörs.
Okej ja är väl ingen omöjlighet. Funderar på om man ska riva bort kamaxeln och kika nån dag om jag får tid. Kan man låta fördelare och de sitta kvar eller måste man ta bort den också för att få bort kammen?
Uj, minns faktiskt inte! Många herrans år sedan jag hade loss kammen på ett rödblock. Men fördelaren är ju lätt att lossna i vilket fall.
av Jonnybcool
#1016963
Lyssnade nu igen när hon kom hem och ljudet försvinner vid typ 2000 rpm så vet inte men får bli att kolla närmare på ventilspel osv. när tid finnes. Båda bilar behöver gå dagligen i princip så man får ju aldrig tid till nått....
av NilsO
#1017009
Du kanske gjort det, men man kan koppla ur en spridare i taget medan motorn går och höra hur/om ljudet förändras när man stänger av en viss cylinder. Mekaniska ljud från ventilmekanismen påverkas inte, men det gör däremot ljud från vevmekanismen, och grenrörsläckor etc.
av Jonnybcool
#1017026
NilsO skrev:Du kanske gjort det, men man kan koppla ur en spridare i taget medan motorn går och höra hur/om ljudet förändras när man stänger av en viss cylinder. Mekaniska ljud från ventilmekanismen påverkas inte, men det gör däremot ljud från vevmekanismen, och grenrörsläckor etc.
Har inte testat de, tack för tipset :-)-)

Edit: Har nu testat och det lät som det knacka mer när motorn börja gå ojämnt på 3 cylindrar, knacka ungefär lika oberoende av vilken cylinder man drog spridaren på.
Tyckte dock inte den knacka nått precis vid starten(kall) utan kom efter nån minut.
av Jonnybcool
#1017208
Film på eländet.... Ska lyfta ventilkåpan senare idag och kolla lite samt mäta ventilspel.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]