Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte mig en 945 FTT -97 för inte länge sedan för att tjejen skulle ha något att köra i vinter.

Självklart så berättade inte gubben att han hade tagit ut ABS-lampan och man får väl skylla sig själv lite att man inte tittade extra på det. Så jävla trött på det då man själv alltid är onödigt ärlig när man säljer sina bilar.

Enligt gubben:
Lampan lyste ibland o släktes slumpmässigt innan besiktningen för ett halvår sen (Kransarna som är dåliga, hade samma symtom på min gamla 945)
Efter bes så bytade han lager fram vänster, passade även på att byta kransen då han såg hur dålig den var (Men bytade inte på andra sidan)
Efter det så har lampan lyst konstant tills han så klart tog ut den ur instrumenthuset. Man måste ju byta kransar på båda sidorna.

Jag mätte upp sensorerna härom dagen med multimeter. Höger sida visar stabilt oHmtal men vänster är HELT död, dvs.. Får inte fram något öht, antagligen kabelbrott.

Det som dock irriterar mig mest är att ABS:n inte svarar mot felsökning, dock funkar det att felsöka allt annat i bilen. Får bara upp kommunikationsfel.
Kan det vara hela ABS-enheten/boxen/pumpen som även är kass? Något som har någon erfarenhet kring detta?

Har i alla fall beställt nya kransar samt sensor till vänster fram men undrar om jag kommer att behöva köpa en ny enhet/box/pump med.....
Senast redigerad av 1 Wilcan, redigerad totalt 0 gånger.
NilsO skrev:Kolla så inte "gubben" tagit bort säkringen, eller själva ABS-boxen. Inget av detta släcker lampan, men "gubben" trodde kanske det.

Säkringen till ABS sitter i elcentralen på sena årsmodeller, minns inte vilket nummer på rak arm.

Hej Nils!
Jag har kollat, och säkringen sitter i och är hel (Dvs, det vanliga stället framför växelspaken bakom myntfacket/askkoppen) där alla andra säkringar sitter.

ABS-Boxen sitter också kvar, om det var så drastiskt du tänkte.

Har även beställt 2x sensorer samt 2x fan det heter. Hela klumpen med pinnbultarna till fälgen, lagret och kransarna. Blir enklare o montera samt ingen chans att kransarna hamnar snett om man bara köper det. Vill ju inte att tjejen ska köra utan ABS nu när det börjar bli kallt.. :(
Ja, om säkringen är urtagen får styrenheten inte matningsspänning, och då får man heller ingen kontakt med den med felkodsläsaren.

Jag hade nog försökt reda ut det problemet först, innan jag bytte nav, givare etc. När man väl kan läsa ut felkoder så berättar de ganska tydligt var felet ligger. (Till skillnad från bränslesystemets felkoder t ex.)
I Haynesboken jag har till min 740 finns ett väldigt utförligt felsökningsschema till ABS-en. Kanske finns i boken till 940 också?? I Auto-Info om 740 står det om ABS, "lämna in bilen", inte mycket till information ?:-/ .... "NilsO" kanske vet om det går att använda det till 940. Det är ju inte helt samma men det kanske funkar ändå. Jag kan kopiera det och lägga upp det i tråden i så fall. Där står även hur man elektriskt felsöker hydraulenheten.

Mvh
Lennart
Gärna Lennart :) Jag läste även ur er tidigare tråd, "http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=93672"
och hastighetsmätare funkar på min (Min är en 945 -97) så det är ju inte den sensorn som är kass.
Fick hem nya nav med lager och krans samt två sensorer för 1600:-, blir att byta rubbet på Söndag om inge annat. Fan bara naven kostade ju lika lite som vad Bildeve skulle ha för 1 krans. Lika bra o beställa helt nav då där kransen redan är färdigmonterad, vet man att den kommer på plats rätt med osv.
Att hastighetsmätaren fungerar är ingen garanti för att det är Ok med givaren i bakaxeln. På min hade kabeln (brun) ärgat av i kontaktstycket till givaren på bakaxeln. H-mätaren funkade men inte ABS-en. Fick samma svar som du felsökte på annat. När jag (äntligen) mätte upp givaren bak, provisoriskt lagade kabeln, så funkade ABS-en. Köpte en beg. kabel på skroten (50:-) och det har fungerat sedan dess (förutom att en givare fram gav upp ett år senare). Felsökningsschemat och elschemat stämmer inte 100%. Det är från tidiga 740 där hela ABS-enheten var placerad i reserhjulsbaljan i "skuffen" Bl.a är där en säkring i "trancient reäet", det finns inte på din.
Bild
Gjorde något fel på elschemat, det blev för stort. Försöker scanna om den ikväll. Blev lite "suddigt" också Får se om jag hinner göra om det...

Mvh
Lennart
Vet ni vad det är för oringar samt skruvar/bultar till sensorerna? Beställde från Bildeve i Måndags, inte kommit ännu och är rädd för att inte kommer att komma i morgon heller..... Är det några speciella storlekar eller några utav de vanliga som man har hemma på hyllan?

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]