Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 945 som bluddrade och gick lite dåligt, sedan på den av och startade men la av så fort man nuddade gasen. Nu startar den inte alls längre. Verkar inte finnas gnista och kommer ingen soppa om jag lossar slangen vid btr:en.
Finns ström och spänning i tändspole. Har mätt upp impulsgivaren, verkar ok. Hallgivare finns det väl ingen på den här motorn. Säkringar och reläer bakom askkoppen kollade.
Någon idé var felet sitter någon?
Prova att läsa ut felkoder. Inte för att det kommer att finnas några felkoder som berättar något om varför den inte startar, men för att se att bränsle- och tändsystemen lever och fungerar när tändningen är på. Antagligen får du 1–1–1 både för bränslesystemet och tändsystemet, vilket isåfall är ett gott tecken.

Sedan finns ett test för att se om svänghjulsgivaren fungerar. Det står i serviceböcker etc, men här är en kortversion: Sätt stiftet i uttag 6. Slå på tändningen. Tryck ner knappen 2 gånger, drygt en sekund i taget. Kör kort på startmotorn utan att slå av tändningen efteråt. Om svänghjulsgivaren fungerar så blinkas koden 1–4–1 ut.

Beroende lite på vad man får för resultat ovan får man gå vidare sen. Lycka till!
Ja, om man trycker ner knappen två gånger så blinkar lampan snabbt, utan stopp. Antar det är så du menar?

Sedan är det meningen att den ska blinka ut 1–4–1 när den märkt att motorn gått runt. (Dvs om den märkt att svänghjulsgivaren fått impulser när man kör på startmotorn.) Om den inte gör det så tyder det ju faktiskt på att svänghjulsgivaren inte fungerar.

För att se vad som ska hända och hur det ska se ut kan du prova att istället för att köra på startmotorn vrida på gasrullen litegrann (eller trycka på gaspedalen). Då ska koden 3–3–4 blinkas ut, vilket betyder att tändsystemet märkt att gasspjällskontakten manövrerats. Efter att koden blinkats ut börjar lampan blinka "snabbt" igen, och man är tillbaka där man började.
Ja, det låter konstigt att den inte skulle fungera då.

Det är klart, man kan tänka sig lägen där spolen är hel och visar rätt resistans men givaren ändå inte ger tillräcklig signal, t ex om den skadats fysiskt på något vis. Den går ju lätt att plocka bort, så kanske läge att titta hur den ser ut och prova med en annan om du har möjlighet.

Det skulle ju också kunna vara avbrott någonstans mellan kontakten till givaren och tändboxen. (Givaren går till tändboxen som i sin tur ger signal till bränslesystemet.) Man kan ta loss tändboxen och mäta i kontaktstycket där. Det är stift 10 och 23 man ska mäta mellan, stift 11 är jord/skärm.
Tack för din utförliga info! Ska testa. Funderar på att prova med en annan tändbox. Men skulle det finnas spänning från tändspolen om det var nåt fel med boxen? Var på skroten och hittade ett startspärrsrelä liggandes i ben 940, men jag kan inte hitta nånstans där det ska sitta. Kanske kommer från en annan Volvomodell...
Tändspolen får spänning direkt från tändningslåset på 940 -94 med B230FD, alltså inte via något relä, och även om tändboxen är trasig eller urplockad.

Inte heller resten av tändsystemet innehåller något relä – man ska få gnista även om t ex bränslereläet är bortplockat.

(Detta skiljer mellan årsmodeller och motoralternativ, men just på -94 med FD-motorn är det så.)
Jag vet inte – jag hade nog snarare provat med en annan svänghjulsgivare först. Men har du en annan tändbox liggande så är det ju enkelt att prova. Jag tror bilen startar med alla tändboxar från 940, men för att den ska gå bra och inte ge diverse felkoder måste man ha en med rätt artikelnummer/Boschnummer.

Ingen guru, råkar bara ha grejat lite med det och har rätt kopplingsschema :)
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]