Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Weddmark
tja någon som kan hjälpa mig lite? har en fråga ang ett problem jag har på min volvo 945 ltt. när jag öppnar oljelocket när motorn går så hoppar locket som fan och ibland kan det ligga helt still. vad kan de va för fel? högt vevhustryck ja men är det oljefällan som är tät eller är det oljeringarna i motorn? avgassystemet är även kladdigt innuti pga olja men turbon är glappfri.. snälla hjälp..
Ett väl fungerande system ska ju ha ett svagt sug. Det är inte så starkt så det håller kvar locket själv, men det knnns ett sug när man håller locket på plats. Det är ganska lätt att ta ett kompressionsprov Biltema har en sådan här t.ex,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016979/
finns andra mer eller mindre avancerade. motorn ska inte vara kall, men gärna stått ett tag efter körning. plocka ur tändstiften och koppla bort lågspänningen från tändspolen. Lås gasspjället på full gas, skruva i mätaren, kör på starten tills mätaren inte går upp högre. Skriv ner resultatet och gå vidare till nästa. när du gjort alla ska du "dutta" i några "pump" motorolja med en oljekanna och göra om samma sak igen. Skillnaden mellan dessa prov är konditionen på motorn. Ligger båda proven högt och jämnt är motorn i bra kondition (10% skillnad räknas som bra). Blir värdena betydligt högre andra gången är ringarna dåliga, är det dåliga värden båda gångerna är det ventilerna som är dåliga. Det kan ju vara bara en, eller flera cylindrar som skiljer ut sig. Sedan vad gäller olja i avgasröret, oljeringarna kan ju vara dåliga (igenkoksade) fast kompressionen är bra, och turbon kan också läcka igenom. Kolla att vevhusventilationens alla slangar är anslutna, hela och rena och att själva oljefällan inte är tät på något vis. Själva flamfällan (det vita på bilden) var förr en rullad veckad plåt, har du en sådan så kasta den. Tror dock dom är försvunna sedan länge.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/fla ... 0-88-.html

Mvh
Lennart
av NilsO
Weddmark skrev:när jag öppnar oljelocket när motorn går så hoppar locket som fan och ibland kan det ligga helt still
Det låter normalt, tycker jag. "Suget" i vevhusventilationen räcker inte till att hålla ett 5 cm stort lock på plats. Det är inte som en dammsugare eller så.

Jag tycker "ballongprovet" är bättre. Alltså att man drar upp oljestickan och trär en ballong över röret, ser till så det sitter tätt med hjälp av ett gummiband eller liknande. På en varm, normalt sliten B230 med fungerande vevhusventilation fladdrar ballongen lite men är inte konstant uppblåst.

Var i avgassystemet är det olja?
av Weddmark
vet inte riktigt kände med fingret in i utblåset bak och då vart det ju helt oljigt å segt. Men vf hoppar oljelocket som en studsboll då? kollat vevhus och det är inte tätt. börjar fundera på om det kan vara topp packningen?? för kylarslangarna är verkligen steeenhårda och när jag å en vän hade upp locket på expasionen när motorn gick så steg vattennivån sakta och den fortsatte stiga tills det tillslut började svämma över.. kan de va topp packningen tro??
av NilsO
Om inte bilen ryker väldigt kraftigt har jag svårt att tänka mig att motorn eller turbon släpper ut så stora mängder olja att det kan bli oljigt i avgasröret där bak. Lite sot, kondensvatten etc brukar det däremot finnas.

Avgaserna både uppströms och nerströms turbon är så heta att eventuell olja som letar sig dit förångas, dvs blir till rök. Det räcker med små mängder för att det ska synas. Så om inte bilen ryker kommer det antagligen inte ut någon olja i avgassystemet.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]