Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Johan1994
nu är jag ute och letar efter hjälp här igen på forumet. de är så att jag har upptäckt ett konstigt ljud från motorn när jag gasar på. de låter som spikning men jag har för mig att de inte är så vanligt på 940 som inte har turbo. jag är i behov av akut hjälp då jag verkligen måste få bilen att gå. Jag har kollat så att den inte får tjuvluft någonstans och de får den inte. Och tändningen är automatiskt på denna modell som jag har så de kan ju inte vara de. så äre någon som har tips så snälla hjälp :(
Ta ut felkoder först, innan du börjar byta saker. Den ska inte kunna spika, tändningen sänks automatiskt på en 100-dels sekund vid minsta antydan och räcker inte ökar datorn på med bensin. Om det är spikningar du hör så borde det finnas felkod. Lyser motorstörningslampan??

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Ta ut felkoder först, innan du börjar byta saker. Den ska inte kunna spika, tändningen sänks automatiskt på en 100-dels sekund vid minsta antydan och räcker inte ökar datorn på med bensin. Om det är spikningar du hör så borde det finnas felkod. Lyser motorstörningslampan??

Mvh
Lennart

Motorstörningslampan lyser, vi har kollat felkoder men vi har inte hittat. vad är de som kan vara trasigt om den inte kan ställa ner tändningen automatiskt ?
Närmast ligger ju till hands att misstänka knacksensorn. Men det kan ju vara fel "längre bak" i funktionen. Alltså styrdatorns förmåga att tolka informationen rätt. Hursomhelst så är det ett allvarligt fel. Har du otur så kan du rasera motorn.
Rådlös skrev:Närmast ligger ju till hands att misstänka knacksensorn. Men det kan ju vara fel "längre bak" i funktionen. Alltså styrdatorns förmåga att tolka informationen rätt. Hursomhelst så är det ett allvarligt fel. Har du otur så kan du rasera motorn.

okej , med andra ord så är det bara bra att jag inte kör med bilen alls tills vi åtgärdat detta. är de ens möjligt att laga det här eller är det redan kört ?
Du måste ju felsöka först så man vet vad som är fel. En knacksensor, om det nu bara är den, (?) är förhållandevis lätt att byta. Det kräver rengjorda ytor och rätt anliggning. (Det är en sorts mikrofon). Läs den här länken: http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm Den heter Vibrationsgivare i den här texten.
Är det något annat fel så kan ingen uttala sig förrän man vet felet.

Jag är inte den mest påläste, men det kan finnas testfunktioner för många enheter i diagnostikboxen. Det finns säkert trådar om det här i så fall.
Rådlös skrev:Du måste ju felsöka först så man vet vad som är fel. En knacksensor, om det nu bara är den, (?) är förhållandevis lätt att byta. Det kräver rengjorda ytor och rätt anliggning. (Det är en sorts mikrofon). Läs den här länken: http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm Den heter Vibrationsgivare i den här texten.
Är det något annat fel så kan ingen uttala sig förrän man vet felet.

Jag är inte den mest påläste, men det kan finnas testfunktioner för många enheter i diagnostikboxen. Det finns säkert trådar om det här i så fall.

okej okej tack iallafall
Johan1994 skrev:Motorstörningslampan lyser, vi har kollat felkoder men vi har inte hittat. vad är de som kan vara trasigt om den inte kan ställa ner tändningen automatiskt ?
Om lampan lyser finns det felkoder att hämta. Vad mer du mer "inte hittat"?

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Johan1994 skrev:Motorstörningslampan lyser, vi har kollat felkoder men vi har inte hittat. vad är de som kan vara trasigt om den inte kan ställa ner tändningen automatiskt ?
Om lampan lyser finns det felkoder att hämta. Vad mer du mer "inte hittat"?

Mvh
Lennart

vi har inte riktigt listat ut vart felkoden är , vi har försökt på den där boxen med lampan och piggen. man stoppar ner den i ett hål så trycker man på knappen så ska lampan blinka , men vi kunde inte hitta något där
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]