Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Shenke
Tjena, har en volvo 740 gl 89. Frågan har säkert varit uppe förut. Men bilen går oroligt när den blir varm på tomgången, men när den är kall på tomgången så går den som den ska. Går även bra när man kör de[*]n kall, men så fort han kommer i 90° så går den som en skit. Den små rycker, varvar inte mer än 3000 varv, o på tomgången så lägger den sej runt 500 varv. Och rycker man ur kontakten till luftmassemätaren då går den hur bra som helst, där blir tomgången som vanligt runt 700 varv. Händer ingenting när man rycker ur lambasonden.

Har bytt luftmassemätare, tempgivare, tändkablar, tomgångsmotor, har kollat så de inte läcker runt insuget.

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av lennarte
Rycker du ut Lamdbasonden, så går styrsystemet in i "link hom mode" och är kvar där tills du nollat felkoden. "Link home mode" stänger av "yttre påverkan" ch motorn "går" enligt ett förprogrammerat program som fiinns inbyggt i boxen.

Mvh
Lennart
av Shenke
Har kollat lite på bilen finns inga sprickor eller nått sånt. Har bytt luftmassemätare igen och den går lite bättre nu men rycker man ut lmm så dör bilen direkt när den är varm, ska den göra de? O sen får jag felkod 3-1-1 hastighetsignal saknas vad menar dom med de . Har letat på google utan nå resultat
av sicnarf
Som jag sa förut, så kan det vara sprickor/skador på din vevaxelgivare. Det kan vara det som ger den felkoden och dina ryckningar. Kollat på plastskyddet runt anslutningen efter sprickor?
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]