Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Va ute med en bekants bil och skulle kontrollera lufttrycket i däcken när jag känner en stark bensindoft från hjulhuset vänster bak, ålar mig under med lampa för att se om det finns något synligt läckage men hittar ingenting. Öppnar bakluckan och kollar om lukten kommer från tankröret men i bakluckan luktar det ingenting, tänker att jag få kolla när jag kommer tillbaka från macken (inte långt). Fortsätter pumpa övriga däck o känner att samma starka bensindoft även finns vid hjulhus höger bak.

Kör tillbaka bilen hissar upp på pallbock och ålar mig under, ser att bensinslangen till främre pumpen hänger löst för att fästet har gått sönder, känner på den slangen och inget läckage, inte heller någon lukt framåt i bilen. Fortsätter dra i slangar och grejjer men hittar ingenting men det luktar skitmycket bensin vid hjulhusen i bak. Fundera om jag kört över en bensinpöl men däcken luktar ingenting, provkörde bilen och den tappade tomgång för en sekund och höll på lägga av men återhämtade sig, körde tillbaka men hittar fortfarande inget läckage men lukten är riktigt frän av bensin just vid hjulhusen.

Någon som har något tips? Vad kan ha hänt? Vart kan det osynligt läcka om det inte luktar i bagageluckan ??:-/
Under mattan i bagaget sitter en 4-kantig lucka (till vänster om mitten). Under den sitter tankarmaturen med slangar för bensinen in och ut ur tanken. Kanske en slang klammer som rostat sönder eller en dålig slang eller rör

Mvh
Lennart
Jag öppnade luckan i bagaget men fann inget läckage. Körde en sväng och lukten försvann tills jag stängde av bilen då stank det bensin från hjulhusen men inget synligt läckage.
Tips?

Edit; är kanske ca 10-15l kvar nu i tanken.
Följ alla ledningar och slangar med ficklampa och spegel, det är liksom det man får göra. Det måste finnas (minst) en läcka. Systemet är helt slutet – när allt är tätt så luktar det inget alls någonstans.

Det går tre ledningar från tanken till motorrummet.
Helt slutet kan inte bränslesystemet vara, det måste ju komma in luft i när bränslenivån sjunker, annars får man ju ett problem med vakuum som vill suga ihop tanken. Det finns ett avluftningssystem som består av en slang som övergår i ett rör som mynnar strax bakom bakaxeln. Mynningen är tratten som syns i bilden nedan. Det kan ju vara läge att kolla upp slangen och röret då det som annat kan vara torrsprucket respektive rostigt.

Bild
Jag skall villigt erkänna att jag inte alls är säker men om man tittar i Volvos reservdelssystem VADIS så finns den avluftningen som som mynnar vid bakaxeln med på alla årsmodeller och även på bilar med katalysator. Dock verkar stålröret ha bytts mot plaströr på senare modeller.

Men även om jag nu skulle ha fel med vart röret mynnar så borde det ändå ju ändå finnas en ledning från tanken som då går till kolkanistern. Är denna ledning skadad någonstans under bilen så får man ju problem med bensinlukt.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]