Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Eftersom ingen annan svarat så... Har du kollat så inte kamremmen hoppat några kuggar eller gått av ?? Vad jag vet så skiljer det på tänd och bränslesystem. Ska du ha bara blocket är det säkert samma, kan inte tänka mig något annat. Tar du en äldre motor till en nyare bil måste du byta svänghjul (vevaxelgivaren) men gör du tvärt om sitter "dom grejerna" i fördelaren och toppen ska du ju flytta över fattade jag det som. Det kommer nog fler svar så småningom.

Mvh
Lennart
av dalldall
skall bli a traktor, fick bilen gratis så det var ju bra o tacka o ta emot! klarat sig ganska bra från rost, dock har den stått ute utan motorhuv, kamaxel o ventilkåpa o kanske tändstift med nåt år tyvärr! så regnet har väl gjort sitt. ny kamrem och kam senare, ingen komp eller knappt. har några vanliga motorer ståendes, så hoppas det e samma block. så blir väl o flytta över toppen.
Användarvisningsbild
av päpplet
Om du flyttar över toppen och all kringutrustning funkar det att ta ett nyare block. Tror dock att du kommer tappa nån hästkraft då det är andra kolvar med lägre komp i de nyare blocken annars kommer de funka.

Tror du lär flytta över generatorfästen också då generator och servopump sitter omkastat på E-motorn mot F
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är väl Hallgivare i fördelaren på "E" motorn. Svänghjulsgivare finns väl "bara" på "F" motorer med LH2,4 (-88B och uppåt)

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]