Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en 940 -93 som har gått finfint sen jag köpte den billigt.
Det har dykt upp ett fel som jag gissar på har antingen att göra med batteriet eller generatorn.
Jag är rätt novis när det kommer till bilar i allmänt.
Händelseförloppet såg ut som så här:

Jag startade bilen på morgonen och började min resa till jobbet när jag kommer till ett trafikljus och står o väntar på att det ska slå om till grönt.
Trycker ner bromsen och märker att ljudet i stereon blir konstigt. 100m senare så börjar bilen "hoppa" och jag va tvungen att ställa mig vid sidan av vägen.
Jag stänger av bilen och försöker starta upp den igen, vilket så klart inte funkar. Bilen försöker inte ens starta upp som den brukar, alltså man hör inte att, vad jag gissar på är startmotorn, snurrar ens. Jag blir bogserad av en vän som hjälper mig sen med startkablar. Med startkablarna i startar bilen upp som om inget hade hänt. När han sen kopplar bort kablarna så ser jag hur belysningen i bilen blir väldigt svag. Jag försöker varva upp motorn lite men när jag trycker på gasen så börjar bilen baktända och det börjar låta som det gjorde på gamla discman när batterierna började ta slut.
Jag försöker sen starta bilen på nytt, utan kablar, händer inget alls men undantag för att instrumentpanelen lyser upp svagt.

Jag kör relativt mycket varje dag. Till jobbet har jag en mil, men jag kör mycket på fritiden.

Jag har som sagt inte så mycket kunskap om bilar, så jag skulle uppskatta all hjälp som finns att få.

Tack på förhand.
Hej neic!
Lyser din laddlampa i instrumenteringen när tändningen är påslagen?
Lyser den inte då laddar inte generatorn när du kör. Och du får ingen varning eftersom lampan antingen
är trasig eller kabelbrott i den kretsen. Lyser lampan med tändingen påslagen och ej när motorn går då är den biten ok.

Kontrollera batteripolskorna. Ta loss rengör. Leta rätt på jordkablarna batteri-kaross samt motor-kaross.Se till att dem har bra kontakt. Pluskabeln till startmotorn måste oxå kollas.
Börja med dessa enkla åtgärderna först.

Mvh.R.
roh66 skrev:Hej neic!
Lyser din laddlampa i instrumenteringen när tändningen är påslagen?
Lyser den inte då laddar inte generatorn när du kör. Och du får ingen varning eftersom lampan antingen
är trasig eller kabelbrott i den kretsen. Lyser lampan med tändingen påslagen och ej när motorn går då är den biten ok.

Kontrollera batteripolskorna. Ta loss rengör. Leta rätt på jordkablarna batteri-kaross samt motor-kaross.Se till att dem har bra kontakt. Pluskabeln till startmotorn måste oxå kollas.
Börja med dessa enkla åtgärderna först.

Mvh.R.

Tack för tipset. Ska ta en titt på allt det. Jag fick möjligheten att testa batteriet med en multimeter igår, den visade på ca. 10.88 volt.
Vilket känns väldigt fel för mig. Det som är så jobbigt är att jag har inte tid att va utan bil. Jag är väldigt beroende av bilen.
Bilen stannade ju för att batteriet tog slut, det är ju klart. Sedan är ju frågan, varför. Om batteriet skulle "kollapsa" helt skulle det inte vara någon ström alls kvar, kanske någon enstaka volt. Då är det ju generatorn kvar. Du måste ladda batteriet först, minst över natten, gärna mer. Beror lite på vad för laddare du använder. Minst 4A gärna 6 eller 8A. Här ser du ungefär vad som finns att välja på och vad dom kostar http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=billaddare . Fler A, fler kr. När du har ström på batteriet får du kolla på laddningslampan som "roh66" beskriver. Den typ av generatorer som sitter i våra bilar har en laddningsregulator som sitter bak på generatorn med 2 spårskruvar, och har du tur så är det kolen i generatorn som har tagit slut och dom sitter i laddningaregulatorn. Den ser ut ungefär så här, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029655/ Kolen är lika långa på denna men på din är det ena slitet mer än det andra och när det är så kort att det "tappar kontakten" så slutar generatorn att ladda. Men kolla laddningslampan först. Om den inte lyser när tändningen är på, ta bort det lilla röda kabeln som sitter bak på generatorn med ett flatstift i laddningsregulatorn. Håll den mot jord någostans på motorn. Lyser laddningslampan då är det fel på generatorn, troligtvis är då kolen slut. Lyser den inte är felet i instrumentet någonstans, e.v trasig lampa. Inte helt ovanligt att "folien" på baksidan på instrumentet spricker, då bryts kontakten till och från.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Bilen stannade ju för att batteriet tog slut, det är ju klart. Sedan är ju frågan, varför. Om batteriet skulle "kollapsa" helt skulle det inte vara någon ström alls kvar, kanske någon enstaka volt. Då är det ju generatorn kvar. Du måste ladda batteriet först, minst över natten, gärna mer. Beror lite på vad för laddare du använder. Minst 4A gärna 6 eller 8A. Här ser du ungefär vad som finns att välja på och vad dom kostar http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=billaddare . Fler A, fler kr. När du har ström på batteriet får du kolla på laddningslampan som "roh66" beskriver. Den typ av generatorer som sitter i våra bilar har en laddningsregulator som sitter bak på generatorn med 2 spårskruvar, och har du tur så är det kolen i generatorn som har tagit slut och dom sitter i laddningaregulatorn. Den ser ut ungefär så här, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029655/ Kolen är lika långa på denna men på din är det ena slitet mer än det andra och när det är så kort att det "tappar kontakten" så slutar generatorn att ladda. Men kolla laddningslampan först. Om den inte lyser när tändningen är på, ta bort det lilla röda kabeln som sitter bak på generatorn med ett flatstift i laddningsregulatorn. Håll den mot jord någostans på motorn. Lyser laddningslampan då är det fel på generatorn, troligtvis är då kolen slut. Lyser den inte är felet i instrumentet någonstans, e.v trasig lampa. Inte helt ovanligt att "folien" på baksidan på instrumentet spricker, då bryts kontakten till och från.

Mvh
Lennart
Tack så jätte mycket för hjälpen. Ska kolla upp allt så snart jag kan.
neic skrev:
lennarte skrev:Bilen stannade ju för att batteriet tog slut, det är ju klart. Sedan är ju frågan, varför. Om batteriet skulle "kollapsa" helt skulle det inte vara någon ström alls kvar, kanske någon enstaka volt. Då är det ju generatorn kvar. Du måste ladda batteriet först, minst över natten, gärna mer. Beror lite på vad för laddare du använder. Minst 4A gärna 6 eller 8A. Här ser du ungefär vad som finns att välja på och vad dom kostar http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=billaddare . Fler A, fler kr. När du har ström på batteriet får du kolla på laddningslampan som "roh66" beskriver. Den typ av generatorer som sitter i våra bilar har en laddningsregulator som sitter bak på generatorn med 2 spårskruvar, och har du tur så är det kolen i generatorn som har tagit slut och dom sitter i laddningaregulatorn. Den ser ut ungefär så här, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029655/ Kolen är lika långa på denna men på din är det ena slitet mer än det andra och när det är så kort att det "tappar kontakten" så slutar generatorn att ladda. Men kolla laddningslampan först. Om den inte lyser när tändningen är på, ta bort det lilla röda kabeln som sitter bak på generatorn med ett flatstift i laddningsregulatorn. Håll den mot jord någostans på motorn. Lyser laddningslampan då är det fel på generatorn, troligtvis är då kolen slut. Lyser den inte är felet i instrumentet någonstans, e.v trasig lampa. Inte helt ovanligt att "folien" på baksidan på instrumentet spricker, då bryts kontakten till och från.

Mvh
Lennart
Jag har nu laddat batteriet, det ser ut som att det inte är något fel på den.
Jag startade upp bilen och försökte kolla värdena på generatorn. Fick runt ~0.100V som växlade upp o ner lite. Jag är inte helt säker på att jag har mätt rätt. Jag har följt instruktionerna här och av en kompis som visade mig vart han tyckte att jag skulle mäta ifrån.
Detta betyder att jag inte är säker på om det är fel på generatorn eller inte. Eller om det är laddningsregulatorn.
Lampan lös inte, glömde dock kolla den ordentligt. Som Lennart beskrev.
Vet ej om jag ska köpa laddningsregulator först och testa eller om jag ska köpa generator direkt o byta, eller både och.

Det andra som får mig att bli osäker är att när jag testade med fulladdat batteri är att när jag gasade på lite så började det baktända lite titt som tätt. Vet inte vad det betyder. Är det för att nånting inte får tillräckligt med ström? Typ, bensinpumpen eller tändstiften?

Några idéer?
Du ska mäta på plus och minuspolerna på batteriet, du ska ställa in mätaren på VDC och område 0 till c:a 20 - 25V ungefär. Då ska mätaren visa c:a 12,5V på ett ganska nyladdat batteri. Startar du motorn ska den stiga till 13,5 - 14V. Men, du måste fixa så laddningslampan lyser först, lyser den inte med tändning på kan inte generatorn ladda. Så börja där.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Du ska mäta på plus och minuspolerna på batteriet, du ska ställa in mätaren på VDC och område 0 till c:a 20 - 25V ungefär. Då ska mätaren visa c:a 12,5V på ett ganska nyladdat batteri. Startar du motorn ska den stiga till 13,5 - 14V. Men, du måste fixa så laddningslampan lyser först, lyser den inte med tändning på kan inte generatorn ladda. Så börja där.

Mvh
Lennart
Mätning på batteriet funkar som det ska, däremot så stiger inte den inte när jag startar bilen, den sjunker.
Ska kolla lampan imorgon. Återkommer med mer info då.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]