Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo21
#1011420
Hejsan! För ett tag sedan så var jag ute och körde med bilen, hade kört cirka 10 mil och skulle ut för att ta en rökare, Märkte då att det läckte något ifrån bilen, Såg ut som vatten så jag öppnade huven, Visade sig att vattenslangen till kylaren (övre) hade gått sönder, var även olja i vattnet som det såg ut, men bara lite. Körde då cirka 500 meter till biltema och köpte ny slang, den gick inte upp i temp eller dylikt. Sen körde jag så ett tag, men efter 2-3 veckor så gick även den slangen, bad en kompis hämta en ny och ta med vatten, bilen gick fint i cirka en vecka tills den gick i kok, (väldigt högt tyck i kylaren) märkte då att det var väldigt mycket olja i vattnet och man kunde ungefär köra 200 - 500 meters etapper för att komma hem då den blev varm, så nu har bilen stått i cirka en månad om inte mer och skall ta tag i problemet, vad jag fått höra så går växellåds oljan i kylaren med, och tänkte om det har läckt där? Eller finns det nån mer stans det sitter ihop? Innan första slangen gick så bytte vi olja i bilen, cirka nån dag innan. Men det finns ingen vatten i olja, bara olja i vattnet så att säga.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1013460
Eftersom ingen annan svarat så ska försöka trots jag inte har någon erfarenhet om just denna motor. Det verkar som du har en läckande topplockspackningen där en del kompression läcker ut i kylsystemet. Ett relativt enkelt sätt att kolla detta är att starta motorn och låt den gå på tomgång utan locket på expansionskärlet på det ska vara vatten i behållaren. Efterhand som motorn blir varm ska nivån stiga lite, men har du en större läcka kan vattnet börja rinna över redan nu. När motorn är så varm att termostaten har öppnat ska inte nivån av vatten inte stiga mer, då häller du vatten så behållaren är helt full. Om packningen är hel ska nivån vara stabil, med en liten varation upp och ner. Om packningen har en läcka så kommer vattnet plötsligt att rinna över för att sedan sjunka ner i behållaren. Fyller du upp med vatten så upprepas det. Detta är för kompressionen läcker ut i en kylkanal och bildar en luftbubbla som trycker ut vattnet och när luften "gått ut" sjunker vattnet tillbaka tills nästa luftbubbla kommer. Har man då locket på bildas ett högt tryck i kylsystemet och efterhand som nya luftbubbore bildas trycker det vattnet före sig ut genom kylarlocket som öppnar vid ett visst tryck. Kan vara andra fel också, cirkulationsproblem p.g.a invändigt tät kylare, trasig vattenpump. Skräp i kylaren utvändigt som hindrar luftflödet genom kylaren, trasig termostat som exempel. Alla dessa fel kan var och en för sig orsaka överhettning som resulterar i trasig packning förr eller senare om man inte gör något åt det

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]