Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Johan1994
Tjena , jag tänkte kolla om någon vet vad jag kan ha råkat ut för angående min 940 Gl årsmodell 1993. Det som hände var att jag skulle åka hemifrån min polare , när jag hade åkt i cirka 10-15 minuter så tvärdör bilen , utan ryckningar eller hostningar den bara dog liksom. Och de kom en svag rök inne i kupén men efter det så fick den ingen gnista alls , röken såg ut att komma från säkringsboxen men alla säkringar och reläer verkar vara hela. Det jag har kollat är Vevaxelgivaren, Tändmodul, Tändbox, Tändspole , Fördelarlock, Tändkablar och startmotorn går runt. Lambdalampan lös också på instrumentpanelen. Tändstiften är hela och den får soppa. Det är bara de att han inte får någon gnista alls. känns som jag har kollat allt, men jag är inte heller så kunnig angående bilar. Hoppas att någon har några idéer för jag blir tokig på bilfan :|
Senast redigerad av 1 Johan1994, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Lambdalampa = felkod, läs ur den.

Säkrings centralen brukar kunna smälta vid vissa säkringar pga oxid på kontaktytorna, det man kan göra är att man tar ur alla säkringar (gör rent dem också) och delar på locket då kommer man åt alla kontakt ytor och kan göra rent.

I ditt fall skulle jag även tagit ur centralen och vänt den upp och ner för att kunna kontrolera att inte kablarna har brunnit.
av Johan1994
jag och en kompis har kollat lite närmare på centralen men inget verkar ha brunnit , dock så var de en tunn svart kabel under ratten som hade ett stift på sig. och när man satte den mot jord så klickade de till i närheten av startmotorn , de var väldigt svårt att säga exakt vart de klickade.
av Johan1994
sicnarf skrev:Det kan vara tändboxen som det har brunnit i och inte i säkringsboxen. Finns under ratten bakom plasten vid knäna.
Ta och koppla loss den och ta bort täcklocket så du kan se in i den. Syns det att det har brunnit i den?
Annars får du ta och mäta så man vet att det funkar, men jag vet inte hur man gör det.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... nhet/Alla/

vi provade med en annan box från en 745 gl. men de kanske inte är samma box :)
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]