Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MickeA
Har bytit handbromsvajer, backar, skivor.
Efter vajerbytet så går det inte att spänna vajern, har monterat den exakt som den satt tidigare, hur jag än vrider och vänder mig så förblir vajern slapp.
Allt som är bytt är volvo original så inget biltema skit :)
Nån som har haft liknande problem? blir tokig snart!

Mvh Micke
Användarvisningsbild
av lennarte
MickeA skrev:Allt som är bytt är volvo original så inget biltema skit
Man kan nog inte säga riktigt så. Varken Volvo eller Biltema (eller någon annan reservdelshandlare vare sig det är affär eller på nätet) tillverkar egna bromsbackar. Hade du köpt "grejerna" på Biltema hade du haft råd att köpa justeringar att montera mellan backarna i stället för plåtbiten som sitter där original. Det finns bara ett fåtal bromsfirmor idag som limmar och radialslipar bromsband, där hade du kunna fått bromsbackar som passar. Alla övriga backar är ett lotteri. Med original montering måste allt vara exakt rätt, det räcker med några 10-ondelar på backarna, några på trummorna, lite slitage i excentern och på plåten mellan backarna så är vajern för lång. Det viktigaste när man monterar bromsbackarna är att backarna ligger mot stoppet i överkant och sedan justerar backarna i nederkant så att trumman precis går att få på. Antingen med att montera en justering http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... &Visa=Visa mellan backarna eller justera avståndet med svets och fil. Dessa justeringar satt originalmonterade på Volvo 140, och satt på alla modeller fram till -77 ungefär, men återkom på Volvo 850 -91. Du kommer att få en "kanon" handbroms om du gör så här. Dessa justeringar kan man justera genom ett av hålen mellan hjulbultarna med skivan monterad.

Mvh
Lennart
av NilsO
Justeringsskruvar hjälper inte på problemet att vajern inte går att spänna. (Däremot kan det fungera om man inte får bra handbromsverkan trots att vajern är spänd.)

Kolla som Nexus skriver att expandrarna mellan backarna sitter rätt. Det finns en pil på dem, den ska peka uppåt. Och kolla att vajrarna dragits rätt genom styrningarna på bakaxeln.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Justeringsskruvar hjälper inte på problemet att vajern inte går att spänna. (Däremot kan det fungera om man inte får bra handbromsverkan trots att vajern är spänd.)
När det är nya "grejer" brukar nog vajern räcka till, men när det är "gammalt" brukar det bli problem (lång vajer = dålig handbroms). Det är ju sällan man "byter allt" och använder du justeringar eller som jag gjort många gånger, svetsar i på staget i stället för att justera vid spaken, så behöver man oftast inte ens byta backarna. Det blir "kanon" ändå. Dock kan det då bli problem nästa gång om man ska byta backar. Det är/har inte varit något problem, de bilar jag har gjort så på har ju inte varit av senaste årsmodell, snarare i andra änden av "livslängden", så det håller "livet ut". Uppsmörjning av excentern är nog ändå det viktigaste, oftast är det nog där problemet med dålig handbroms är. Farsans 144 -72 är den Volvo jag jobbat med längst, Han köpte den nyrenoverad med 24000 mil på mätaren -82, den såldes 2009 fortfarande med samma handbromsbackar som sattes nya under renoveringen (-80 - -82). Under dessa år hade jag isär och smorde upp allt i bromsarna 2 ggr och bytte bromsklossar en gång. Det var när äldsta dottern fick körkort och körde några år med den (innan jag övertog den) då gick jag igenom bromsar, framvagn, monterade rullbälte och liknande. Annars justerade jag handbromsen med justeringarna i trummorna till varje besiktning bara och där var kanon handbroms när dom hämtade bilen. Den hade då rullat drygt 39000 mil och gick perfekt på alla sätt.

Mvh
Lennart
av NilsO
Jag tror ett annat vanligt problem är att bromssköldarna är dåliga. Då hamnar backarna på något vis fel. Exakt vad som händer vet jag inte; det är svårt att se med bromsskivan på.

Normalt slits inte handbromsen särskilt mycket. Min bil har samma handbromsbackar som när den var ny (över 30 000 mil) och den går fint att justera enbart med muttern bakom spaken. Skivorna är utbytta flera gånger (de slits och rostar ju däremot), och även sköldarna och korta vajern har jag bytt ut efterhand.

Att sätta dit justeringar känns för mig lite som en nödlösning för att komma tillrätta med ett symptom snarare än att gå till botten med problemet. Men jag vet att det finns olika åsikter om det :)
av MickeA
Kanske skulle skriva att det felar ca 5 cm på justeringen innan vajern börjar bli spänd, tror ni det går o svarva en hylsa för att förlänga "hålet" där justeringen går in?
Allt vid backarna är rätt monterat för övrigt
av NilsO
Det löser ju bara problemet om det beror på att vajern är för lång. (Och isåfall är det väl enklare att byta till rätt vajer, om du fått fel i butiken.)

Annars känns det som ett bra upplägg för fortsatta problem.

Om vajern har rätt längd, och den ändå verkar 5 cm "för lång" så måste något annat sitta fel. Bättre då att åtgärda det.

Är det den långa (till spaken) eller korta vajern du bytt? Är fästet på bakaxeln helt?
av MickeA
Har bytit både den långa och korta vajern, har dubbelkollat så allt sitter som det ska(kollat på en kompis 940) och även art. nummret på vajern.
Alla fästen är hela och allt går lätt, kanske fel på vajern från fabrik?
Någon som har bild på hur vajern går under bilen?
av quaker
har nästan samma problem. Det blev blandade delar biltema o orginal osv..men handbromsen tar högt o bilprovningen gnäller hela tiden.
Men jag försökte slita in handbromsen så även om den tar högt nyper den förträffligt kan nästan stanna i lite uppförslut och med bara handbroms så står den nästan still... :wink: så ge inte upp!
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]