NilsO skrev:Justeringsskruvar hjälper inte på problemet att vajern inte går att spänna. (Däremot kan det fungera om man inte får bra handbromsverkan trots att vajern är spänd.)
När det är nya "grejer" brukar nog vajern räcka till, men när det är "gammalt" brukar det bli problem (lång vajer = dålig handbroms). Det är ju sällan man "byter allt" och använder du justeringar eller som jag gjort många gånger, svetsar i på staget i stället för att justera vid spaken, så behöver man oftast inte ens byta backarna. Det blir "kanon" ändå. Dock kan det då bli problem nästa gång om man ska byta backar. Det är/har inte varit något problem, de bilar jag har gjort så på har ju inte varit av senaste årsmodell, snarare i andra änden av "livslängden", så det håller "livet ut". Uppsmörjning av excentern är nog ändå det viktigaste, oftast är det nog där problemet med dålig handbroms är. Farsans 144 -72 är den Volvo jag jobbat med längst, Han köpte den nyrenoverad med 24000 mil på mätaren -82, den såldes 2009 fortfarande med samma handbromsbackar som sattes nya under renoveringen (-80 - -82). Under dessa år hade jag isär och smorde upp allt i bromsarna 2 ggr och bytte bromsklossar en gång. Det var när äldsta dottern fick körkort och körde några år med den (innan jag övertog den) då gick jag igenom bromsar, framvagn, monterade rullbälte och liknande. Annars justerade jag handbromsen med justeringarna i trummorna till varje besiktning bara och där var kanon handbroms när dom hämtade bilen. Den hade då rullat drygt 39000 mil och gick perfekt på alla sätt.
Mvh
Lennart