Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HanseN86
Hej! Har en b230f som jag nu skaffat en 531 topp till.
Har demonterat toppen och portat alla kanaler.

Dessvärre har min hund vält mitt bord, där jag hade delat upp alla ventiler, tryckare, shims osv i olika muggar med nummer.
Ventilerna slipas in så dem borde inte spela så stor roll vart dem sitter?
Men däremot shimsen till ventiltryckarna har väl olika tjocklek?

Någon som sitter på måtten till dem som kan berätta för mig vart dem ska ligga?
Har givetvis en haynes bok, någonstans!, men den hittar jag ju inte nu ..

Sen ska ventilspelet vara 0.4mm vad jag har förstått?
Är detta på både avgas pch insug?

Mvh HanseN
Användarvisningsbild
av lennarte
Då har hunden skaffat dig jobb.
Men eftersom du har slipat ventilerna så stämmer måtten i allafall inte. Det är "bara" att montera ihop allt, kolla ventilspelet, plocka isär, mäta tjockleken, försöka flytta runt brickorna och e.v. köpa nya, montera ihop mäta ventilspelet, kanske plocka isär, mäta brickor, flytta runt, e.v köpa nya, montera ihop, mäta ventilspelet o.s.v. Sedan får du ändå kolla det en gång till när du har kört med motorn och gör första servicen. Brickorna har ju måtten etsade, så om dom varit vända rätt håll så kan man läsa tjockleken. Och har man köpt en sats med brickor och har verktyget att trycka ner tryckare med, så är det ett relativt enkelt jobb. Jag har numera hydraulika tryckare (B234F) så jag har inte dom här problemen. Har för mig måtten är 0,4, 0,45. Insug, avgas.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Ett tips inför framtiden. Lägg sådana delar som är bestämda individer i plastpåsar och skriv på var dom skall sitta. Det går utmärkt med sådana påsar som man försluter. Finns på IKEA om man inte hittar dom någon annan stans.
Ajdå.. Har monterat ihop allt.. Och jag vet inte men verkar som jag haft tur då jag verkar ha 0.4mm i ventilspel på alla ventiler?
Ventilerna är inslipade, nya fjädrar, nya packningar och gumin..
Kan man knte mäta brickorna med micrometer?

Mvh

Edit:

Bör man kolla ventilspelet utan packningen under lyftarna ? Dem borde ju bygga på en bit också?
får se när kag monterat toppen på bilen, men ska det krävas att demontera kamaxeln och flytta brickorna, så gör jag det tills det blir rätt, hellre göra det rätt så man knte åker på ytterligare en extra smäll sedan...
Användarvisningsbild
av Nexus
wp_ss_20151014_0004.png
wp_ss_20151014_0004.png (280.9 KiB) Visad 3099 gånger
Jo man mäter brickor med mikrometer. Kammen tar du ej bort utan trycker ner ventiltryckaren och tar bort brickan med tex en magnet och en mejsel. Tryckare finns det speciellt verktyg till men fungerar även med en stor mejsel och lite fantasi :wink:. Finns ett spår i ventil tryckare där man trycker in en radiomejsel så lossar brickan ur fästet.
HanseN86 skrev:Bör man kolla ventilspelet utan packningen under lyftarna ? Dem borde ju bygga på en bit också?
Den ska ju vara där hela tiden. sedan tror jag inte det bygger mellan tryckaren och ventilen, dom måste ju ligga mot varandra när ventilen öppnar
Nexus skrev:Jo man mäter brickor med mikrometer. Kammen tar du ej bort utan trycker ner ventiltryckaren och tar bort brickan med tex en magnet och en mejsel. Tryckare finns det speciellt verktyg till men fungerar även med en stor mejsel och lite fantasi . Finns ett spår i ventil tryckare där man trycker in en radiomejsel så lossar brickan ur fästet.
Skjutmått, om man har ett av högre noggrannhet bör fungera men då hamnar man i den högre prisklassen. Själv har jag en "enhandsmikrometer", funkar kanon det är ju kanten man mäter.
mikrometer_408871.jpg
Liknade som min "minimikrometer
mikrometer_408871.jpg (33.28 KiB) Visad 3066 gånger
Om man lägger brickan på rätt håll (det har egentligen ingen betydelse för funktionen) så står tjockleken etsat på undersidan. Det slits bort om man vänder det mot kamaxeln. Tryckluft är alldeles utmärkt också för att lyfta på brickan, blåsa i spåret och den lyfter direkt. Volvos "plockverktyg var suveränt, men med "lite pill" går det ändå. Trycka ner tryckaren hade jag en böjt krok som passade mellan tryckarna till en cylinder (precis som bilden) och tryckte ner, lite tryckluft, så var båda brickorna lösa. Jag tror att det var Fiats verktyg, dom hade samma brickor och tryckare som Volvo i sin motorgeneration som satt i Fiat 128 (kom 1969). En gång en mycket vanlig bil.... Förmodar att det kan vara samma på 125 (dubbelkammotor) och en del nyare modeller (nyare än -69 alltså :lol: )

Mvh
Lennart
Nexus skrev:
wp_ss_20151014_0004.png
Jo man mäter brickor med mikrometer. Kammen tar du ej bort utan trycker ner ventiltryckaren och tar bort brickan med tex en magnet och en mejsel. Tryckare finns det speciellt verktyg till men fungerar även med en stor mejsel och lite fantasi :wink:. Finns ett spår i ventil tryckare där man trycker in en radiomejsel så lossar brickan ur fästet.
Tack! Jag monterar boet kammen ändå för jag har inget verktyg för att trycka ner tryckarna..

Men villa mått ska varje bricka ha? Och vilken bricka(mått) ska då ligga var?
Mvh
av NilsO
Det funkar inte så, det går inte att säga på förhand vilka mått brickorna ska ha.

Man väljer tjocklek på brickan så att ventilspelet blir rätt. Det måste man göra med kamaxeln och allting annat monterat.

Metoden är såhär: Lägg dit en bricka som är ungefär rätt (i ditt fall får du ta vilken bricka som helst). Mät ventilspelet. Om det inte stämmer (0.40 mm), ta bort brickan, mät brickan, räkna ut hur tjock bricka som behövs.

Om spelet t ex är 0.60 mm, så behöver du en bricka som är 0.20 mm tunnare än den du just provade med. Har du en sådan är det ju bara att stoppa dit den. Annars får du skriva upp vilka brickor du saknar och beställa hem dem.

Hur mycket ventilspelet ändrats hänger nog mest på hur du slipat in ventilerna.

Kolla i någon servicebok för 240/740/940 (finns på biblioteket). Där finns det bättre beskrivet än vad jag kan åstadkomma.
Okej jag förstår..
Vad heter verktyget för att pressa ner tryckarna?
Har en vän som har brickor i massor så han kan hjälpa mig, men slltid roligare att göra det själv..
Jag har ju alla brickor, bara det att dem kan ligga fel..
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]