Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Deedum
Jag skulle vilja lära mig lite mer om äldre tiders bilar ;)
Kanske köpa en 740 -86 med förgasarmotor (B230A). Jag har fixat en hel del på en B230F genom åren, och förstår att det finns många väsentliga skillnader. Men skulle det vara ett dåligt köp? Vad ska jag titta efter? Rost antar jag? Andra kloka ord och varningar. Eller kanske uppmuntrande hejarop ... ?

M
av Rådlös
Att välja en förgasarbil tycker åtminstone jag, är ett nerköp. Det finns fortfarande gott om insprutningsbilar som man kan dissekera för att hitta "hemligheter" som inte alla visste om.

På ett annat bilforum läste jag en gång någon som jämförde förgasarbilar med insprutningsbilar. Det gav ungefär det här budskapet: En bra förgasare kan ge och hålla en jämn och effektiv bränsleluftblandning i fyra lägen eller kör- och belastningssituationer. Ett sådant omodernt insprutningssystem som K-Jet klarar samma sak i ungefär 1 500 situationer. LH 2.4 som i dag är "urgammalt" klarar flera hundra tusen kör- och belastningssituationer.
Dagens system var inte med i den här jämförelsen, men utan att tveka måste dom ju vara bättre än LH 2.4 som kom i slutet på 80-talet.

Den som hade skrivit detta var inte någon frågeställare på forumet utan en kunnig och erfaren motorman. Möjligen redaktör för någon av motortidningarna, men just nu kommer jag inte ihåg några namn.
Användarvisningsbild
av lennarte
Från och med årsmodell -88B (en -89 års modell som tillverkades och såldes innan 1989-01-01) är 740 modellerna helgalvade och betydligt mer "motståndskraftiga" mot rost. Rent maskinell är dom lika slitstarka, men insprutningssystenet LH2.4 med brytarlöst tändsysten EZ116K är mer "undehållsfritt" och bränslesnålt än "A"motorns förgasare och tändsystem med brytare. Undehållsfritt brytarlöst tändsysten finns på "E" motorn tidigare än -87. Även om man kör lite är det mer underhåll på brytare. Övrigt är dom ganska nog likvärdiga.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Man kan väl även tycka så här, att om du framhärdar i att ha en "omodern" bil, så varför inte satsa på en riktig entusiastbil eller hobbybil? En Volvo Amazon eller möjligen en Volvo 140? Den hobbybilen kan du ju ha "vid sidan om" en nyare av dagens miljövänliga och energieffektiva modeller. Mycket delar till Amazon eller 140 nytillverkas än i dag, även om det inte är Volvo som gör det.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:så varför inte satsa på en riktig entusiastbil eller hobbybil? En Volvo Amazon eller möjligen en Volvo 140?
Dagens 740 är morgondagens entusiast och/eller hobbybil. En -86 års 740 är skattebefriad och befriad från besiktning vartannat år från och med nästa år. Tiden går fort nu... :roll:

Mvh
Lennart
av Deedum
Intressant svar, tack så mycket!
Detta med antalet belastningssituationer var något nytt. Bara fyra för en förgasarmotor? Man kan ju undra vilka de är och vilka de tusentals andra är...

Jag har en 240 -91 sedan tidigare med B230F motor, och jag vet vilken otrolig motor det är. Är det mycket underhåll att göra med brytarspetsarna? Kan man förebygga slitaget?

En Amazon eller 140 har jag inte råd med, just nu. Istället köpte jag en 740 -86 nu i helgen, med just B203A. Den är jättefin! Inte mycket rost alls under. Reservhjulsbaljan te.x. ser ny ut. Balkarna är fina. Till och med dörrarna ser bra ut i underkant! 24 000 mil och en service på 35 000-40 000 kr för ett par år sedan. Måste titta igenom ordentligt vad som gjorts.

Det är kanske en del att förbereda inför vintern? Jag har Haynes, men det finns kanske specialkunskaper här som saknas där?
Alla tips tas emot med glädje!

Hälsar
Martin
av rid54
Jag vill inte starta nån debatt om påståendet om förgasarens möjligheter, men jag tror att man bör se det som att förgasare klarar av de flesta belastningsfall, men inte lika bra som ett modernare insprutningssystem. Det går utmärkt att köra en förgasarbil snålt, men det kräver betydligt mer av ägaren, i form av underhåll och "pyssel" med förgasare och tändningssystem. Jag har mycket goda erfarenheter av SU-förgasare, till exempel, men det duger inte att glömma bort dem, de behöver kärlek och omvårdnad för att funka bra.

Vad gäller tändsystem med brytare, om det nu blev aktuellt, så är det samma sak. Om centrifugal- och vakuumregulatorerna funkar som de ska och brytarspetsarna är i gott skick och har rätt öppning, gör systemet ett bra jobb generellt. Men även där krävs lite "övervakning", dvs att man inspekterar och justerar då och då. Full koll på tändläget är ett krav, så man bör ha en stroboskoplampa i sin verktygsutrustning så man kan kolla ett par gånger per år. Dvs, om man vill ha en snål och driftsäker motor.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
Rådlös skrev:På ett annat bilforum läste jag en gång någon som jämförde förgasarbilar med insprutningsbilar. Det gav ungefär det här budskapet: En bra förgasare kan ge och hålla en jämn och effektiv bränsleluftblandning i fyra lägen eller kör- och belastningssituationer.
haha jo precis ett annat forum, garaget kanske? (R)

de flesta förgasare som är rätt inställda klarar betydligt fler körförhållanden än så, däremot så är det helt korrekt att den aldrig blir så exakt som insprutning, jämför att rita en cirkel med penna, är du duktig får du en riktigt bra cirkel, men en skrivare gör det garanterat bättre

det som insprutare(med lambdasond) klarar bäst är att reglera för höjdskillnader/olika tjock luft eller varierande mängd sprit/kolväte i bensinen

sen med förgasaren så är det ofta manuell choke, det är riktigt svårt och ansträngande (för många) att dra ut den när det är kallt och lära sig när den går att trycka in igen :roll:

när det gäller brytare så ska väl brytaravståndet kontrolleras var 1000 eller 2000mil, samt justeras osv,

brytarlöst tändsystem rekommenderas starkt :-)-) ifall din förgasare är en stromberg 175cd (med gult lock) så ha gärna med ett extra membran, dom kan gå itu när det är mest olämpligt, ha koll på oljenivån i förgasaren (dexron III automatolja använder jag iallafall) nålarna slits upp efterhand och kan behövas bytas det märker du med hög CO på besiktningen/dålig gång

spjällaxlen kan också bli sliten och börja glappa

förgasare är ofta väldigt enkelt och billigt att reparera (dock tar det ofta lite mer bensin/mindre effekt) jämfört med insprutare som kräver dataingenjörsexamen och tjock plånbok när/ifall databoxar, lambdasonder, spridare, vevaxelgivare osv klyddar
Användarvisningsbild
av lennarte
SkauneJohan skrev:jämfört med insprutare som kräver dataingenjörsexamen och tjock plånbok när/ifall databoxar, lambdasonder, spridare, vevaxelgivare osv klyddar
Njae... Till och med jag har under dom 6 - 7 år jag kört med min 745-a med B234F motor och LH2.4 blivit så pass duktig på detta med insprutning så jag kan (försöka) förklara för andra hur det fungerar.
Jag har "bara" 8-årig Folkskola påbyggt men 2 år yrkesskola (bilmek) men inte jobbat "professionellt" som bilmek sedan -85 (efter 20 år), så jag "missade" insprutningsboomen" när den kom i slutet på -80-talet. Bara jobbat med egna och familjens/nära vänners bilar på "fritiden". Däribland några "insprutare" också, men min 745-a har jag jobbar mycket med. Det var mycket problem med den i början innan jag med hjälp från "gnestakalle", "NilsO" m.f fått den att gå "som en klocka".

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]