Rådlös skrev:På ett annat bilforum läste jag en gång någon som jämförde förgasarbilar med insprutningsbilar. Det gav ungefär det här budskapet: En bra förgasare kan ge och hålla en jämn och effektiv bränsleluftblandning i fyra lägen eller kör- och belastningssituationer.
haha jo precis ett annat forum, garaget kanske? (R)
de flesta förgasare som är rätt inställda klarar betydligt fler körförhållanden än så, däremot så är det helt korrekt att den aldrig blir så exakt som insprutning, jämför att rita en cirkel med penna, är du duktig får du en riktigt bra cirkel, men en skrivare gör det garanterat bättre
det som insprutare(med lambdasond) klarar bäst är att reglera för höjdskillnader/olika tjock luft eller varierande mängd sprit/kolväte i bensinen
sen med förgasaren så är det ofta manuell choke, det är riktigt svårt och ansträngande (för många) att dra ut den när det är kallt och lära sig när den går att trycka in igen :roll:
när det gäller brytare så ska väl brytaravståndet kontrolleras var 1000 eller 2000mil, samt justeras osv,
brytarlöst tändsystem rekommenderas starkt

-) ifall din förgasare är en stromberg 175cd (med gult lock) så ha gärna med ett extra membran, dom kan gå itu när det är mest olämpligt, ha koll på oljenivån i förgasaren (dexron III automatolja använder jag iallafall) nålarna slits upp efterhand och kan behövas bytas det märker du med hög CO på besiktningen/dålig gång
spjällaxlen kan också bli sliten och börja glappa
förgasare är ofta väldigt enkelt och billigt att reparera (dock tar det ofta lite mer bensin/mindre effekt) jämfört med insprutare som kräver dataingenjörsexamen och tjock plånbok när/ifall databoxar, lambdasonder, spridare, vevaxelgivare osv klyddar