Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av runte
Hej har en gammal trotjänare 945-96 ltt som jag ägt i många år, har fått för mig att orken i motorn på senare tid börjat tryta, såg idag när jag kollade runt lite under huven att staget från wastegateventilen hängde löst hade således hoppat från spjällaxeln på grenröret
Bara att sätta dit igen med ny saxpinne tänkte jag men icke sa nicke det saknas ca 10-15 mm för att jag ska kunna koppla staget på spjällaxeln
Det går inte att vrida spjällaxeln tillräckligt mycket, ej heller går det att påverka axeln från wastegateventilen i någon riktning

Tar väldigt gärna emot tips och förslag, har rotat en del i bilar genom åren men aldrig med turbo
av runte
Tack för ditt svar, lyckades pilla dit staget på spjällaxeltappen med hjälp av turen och en polygrip samt någon lättare ed :)
Tycker att spjällaxeln löper inte lätt, vilken inverkan på turbofunktionen har det om spjällaxeln kärvar?
av runte
White skrev:Kan ju vara så att den varken öppnar eller stänger. (antingen för högt eller för lågt laddtryck) Har du graderad laddtrycksmätare?

Har du fått spjällaxeln på rätt håll, så att säga?
Tror det, kollade på en bild där spjällaxelarmen pekar in mot motorn, jag monterade så, får hoppas att det blev rätt

Har ingen laddtrycksmätare (ej org. på ltt) men hade tänkt fråga om det finns något enkelt sätt att mäta laddtrycket?

Inbillade mig efter ett test alldeles nyss att det var lite bättre drag på 4 o 5;ans växel än vad som varit senaste tiden
av runte
White skrev:Du kan koppla in en vanlig manometer med T-kors på exempelvis vacuumslangen till BTR.
Hittade en gammal kombi tryck/vacuummätare i garaget, vet inget om noggrannheten men jag kom inte upp till mer än ca 0,1-0,15 bar vid full belastning på 4 - 5;an
Har läst lite på justerbar pysventil och fått den uppfattningen att med en sådan anordning skulle man kunna öka trycket till önskvärda 0,3 - 0,6bar, är detta möjligt i mitt fall som har så lågt ingångsvärde?
av runte
Tyckte att armen för wastegatespjället hade lite konstig vinkel, om man tänker sig att om armen pekar rakt mot motorn = kl3, så pekade armen på min bil ca 01.30, knatade över till en granne och kollade på hans ltt och mina farhågor besannades, gick inte att få spjällarmen till kl 3, provade med lite pickande på armen men icke

Då blev jag nyfiken och tänkte ta bort avgasröret för att kolla därinne, muttrarna helt fastrostade vid skarven för katalysatorn men kunde lossa på skarven bakom katten så pass att jag fick fri sikt på waste-spjället och som jag förstod var det öppet till hälften
Spjället tog emot en gjutvårta men genom att underifrån lätt knacka på spjällaxeln så kom spjället i rätt läge

Antagligen är det ett bra tag sedan staget från tryckklockan hoppade av armen till spjällaxeln och spjället har skramlat omkring och kommit ur läge

Vid efterföljande provkörning så enl mätaren fick jag 0,28 bar

Om någon orkat med att läsa allt så har jag en fråga
Jag skulle vilja höja trycket något och funderar på att "bricka ut" wastegateklockan ett par mm för ett högre motstånd

Just ja, kan det vara möjligt som många påstår att enda skillnaden mellan ltt och ftt är wastegateklockan, låte lite konstigt i mina öron
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]