Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frankiboy
#1010047
1. Den räfflade biten på oljestickan är tom. Detta bör väl innebära att ca en liter olja saknas men att oljetrycket består? Kan man slå i en liter semisyntetisk motorolja 10W-40 från Biltema á 64:90 kr utan risk i väntan på oljebyte?

2. Måste man ha glykol i kylaren även vid plusgrader? En del säger att man bör ha det året runt.

Tacksam för alla svar 8)
av Rådlös
#1010060
1. Oljenivån har knappast med oljetrycket att göra så länge pumpen kan pumpa olja. Det är den som "sköter" oljetrycket. Blir nivå för låg så finns risken att oljepumpen bara pumpar luft. Luft smörjer inte. Men det är en liten marginal dit även om du saknar en liter olja.

2. Man skall alltid ha glykol i kylarvattnet. Glykolen innehåller ett korrosionsskydd (rostskyddsmedel) och det måste alltid finnas där även om du enbart kör din bil i Tropikerna. Saknar du korrosionsskyddet kan motorn korrodera (rosta) bort inifrån. Det här korrosionsskyddet har en hållbarhet på 2 år, så vart annat år skall man byta glykol. Glykolen i sig själv åldras inte. Glykolen har en annan funktion också. Först har du ett så kallat slutet kylsystem med ett visst inre tryck. Det gör att du höjer kokpunkten på kylarvattnet till 108°C. Sedan har glykolen en egenskap som gör att kokpunkten höjs ytterligare till 118°C. OBS! Jag är inte helsäker på gradtalen här, någon annan som vet exakt får gärna korrigera. Men hursomhelst, kokpunkten på vattnet höjs med slutet kylsystem och glykol.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]