Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av peringe
Har en 740 aut -88 som inte vill backa om man inte varvar 6000 då rör den sig lite försiktigt bakåt om det är plant, finns det ngt man kan göra åt det med lådan kvar i bilen? Var o skruvade ur en låda ur en -88 240 men dem var ju inte lik 740-lådan passar den o i så fall vad ska den ha för olja?
Användarvisningsbild
av lennarte
Min lillebror (han är faktiskt sörre än mig) hade en gång på -80--talet en 142 -71 som gjorde så. Jag hade nere tråget och gjorde rent, bytte oljan 2 ggr. Sedan funkade den i c:a ett år. Kollade på den igen, upptäckte då att en av justerskruvarna till bromsbanden hade lossnat. Skruvade fast det "på en höft" och det funkade ett år till. Sedan började kickdownen strula (2-an gick i även i farter över 100km/tim). När sedan Bilprovningen satte ombesiktning på rostskadade bakre rambalkar, då tog lillebrorsans tålamod slut.....

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Det låter ju som lennarte är inne på ett intressant spår. Bromsbanden är ju ibland justerbara och det borde gå att komma åt endera utifrån eller efter att tråget tagits ned. Dock lär man ju behöva nån form av instruktion för en sådan operation. Det finns ju automatlådeverkstäder... Kolla med nån sådan expert, kanske går att få tips och kostnadsbild för ev reparation.
Användarvisningsbild
av lennarte
På den satt justeringen utanpå på höger sida. En låsmutter och en 4-kantskruv. Den hängde helt lös på utsidan och satt fast bara i något inifrån. Det är ju några år sedan, men jag har för mig att det var det bakre bandet. Undrar om det var så att det bandet var till backen och 3-an och det främre då till 1-an och 2-an. Det är säkert inte alls samma numera men det var en BorgWarner BW35 i alla fall.

Mvh
Lennart
av peringe
Jag tog bort tråget igår och tittade och hittade inget att justera på, det var bara ventilhus det kanske hade gått o ta bort dem men bilen måste gå att köra på fredag så jag skruvade tillbaka tråget.Jag får åka till skroten o skruva ur en låda ur en 940 för den ser iaf likadan ut. Tack för visat intresse!!!
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]