Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

det finns hur många trådar som helst angående tändstift men jag har inte hittat något med samma fel som jag har.. Finns det någon tråd med samma fel, länka gärna isåfall :)

Volvon började hacka för några dagar sedan vid gaspådrag och då kollade jag mina tändstift, dom var sotiga och svarta. Åkte iväg och inhandlade 4 st nya tändstift.
3 st utav tändstiften gick väldigt bra att byta, men den 4:e fick jag lite krångel med...
När jag skulle skruva in det nya stiftet så måste jag haft lite fel vinkel när jag började skruva in den, så att det skruvades bort lite ifrån gängorna och det blev metall flis (aluminium är det väl). Borstade bort flisen och försökte få stiftet att komma in rätt och tillslut så fick jag in den.

Efter detta var klart så provkörde jag bilen och den har slutat hackat vid gaspådrag, men det börja hacka när man håller jämn gas istället. Spelar ingen roll vilken hastighet jag har, det är endast vid jämn gas...

Vad kan det ha med att göra? sitter stiftet fel? Jag drog dock ej med momentnyckel, utan jag gick på känn. Kan det hjälpa om jag skruvar ur den och drar åt med momentnyckel, 25 Nm är det väl man ska dra åt med?

Det är en Volvo 945 -93:a med motor B230F.

Tacksam för alla svar jag får :)
Senast redigerad av 2 Ruperto, redigerad totalt 0 gång.
Jag tycker det låter som att problemet inte hade med tändstiften att göra.

Den gick dåligt innan du bytte tändstiften, och den går ju fortfarande dåligt.

Motorn går inte dåligt för att man drar åt ett tändstift för hårt, så länge det inte blivit skadat. Den går inte heller dåligt även om tändstiftet bara är iskruvat halvvägs, för hand. (Däremot förstörs själva stiftet ganska snart.)

Kolla resten av tändsystemet istället!
NilsO skrev:Jag tycker det låter som att problemet inte hade med tändstiften att göra.

Den gick dåligt innan du bytte tändstiften, och den går ju fortfarande dåligt.

Motorn går inte dåligt för att man drar åt ett tändstift för hårt, så länge det inte blivit skadat. Den går inte heller dåligt även om tändstiftet bara är iskruvat halvvägs, för hand. (Däremot förstörs själva stiftet ganska snart.)

Kolla resten av tändsystemet istället!
jo men efter att jag bytte tändstift så slutade den hacka vid gaspådrag och hackar istället vid jämn gasnivå... Det tycker jag är lite konstigt..
Va inne på mekonomen (där jag köpte stiften) idag. Jag förklarade felet och dom föreslog att jag skulle kolla, lambdan, luftmassemätaren, bensinfiltret och även rotorn. Dom tyckte att det lät konstigt ifall det skulle bero på stiften. Så antar att det bara är att sätta igång och byta delar för att kunna utesluta saker :)
Hej Ruperto!

Innan du börjar byta massa grejer så måste du kolla upp resten av tändsystemet som NilsO skrev.
Tändkablar,rotor och fördelarlock.
Titta på motor'n i mörkret när den går på tomgång. Då kan du se om tändkablarna ger
överslag. Duscha vatten för att "stressa" dem lite.
Friska kablar skall klara även det testet.
Fördelarlocket/rotor kan du göra rent om det inte är för slitet.Innan du skruvar dit locket spraya
5-56 el.Wd 40 tex. inuti locket.
Du kan även spraya tändkablarna som en först åtgärd det kan mycket väl avhjälpa problemet om det är fel på
tändkablarna. Men det är bara kortsiktig lösning.

Mvh.R.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]