Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AndyFox
Hej har en 960 3.0 från 92 som släpper växlar.

Skulle köra ut på en väl trafikerad gata och släppte bromsen tryckte ner gasen lite så jag skulle hinna emellan ett par bilar det som händer är att det smäller till och den går in i ett neutralläge där man hör motorn varva hastighetsmätare och varvmätare ökar i takt med varandra men bilen bara rullar tills man stannat helt och den får i växel igen.

Sen händer samma sak märkt att det händer speciellt vid nerförsbacke och lutning neråt medans i uppförsbacke släpper den nästintill aldrig.

En som jobbat med dessa volvobilar tyckte det lät som växellägesgivaren. men i mitt huvud går det inte ihop riktigt men ska prova byta den.

Har ni några tips om vad detta kan vara?

---

Sedan har jag ett till problem mitt centrallås sluta fungera. När jag trycker ner låset i dörren så är det helt stumt går varken låsa med hand eller med fjärrdosa. låser man med fjärrdosa så åker den ner 15% och sen upp igen. trycker man med hand är det helt stenhårt går ner dessa 15% men inte längre tar helt stopp.

detta gör att. Ingen av de andra dörrarna inklusive bagageutrymme går att öppna. Lås till bagagelucka och dörrar har givetvis kärvat eftersom det aldrig använts.

de andra dörrarna går dock att öppna innifrån.

är detta huvudlåsmodulen i förrardörren som behövs bytas ut eller har den bara hakat upp sig?

tack för alla svar på förhand. :)

Vill verkligen inte göra mig av med denna då den inte gått långt alls och är i otroligt fint skick.
av rid54
Är du säker på att hastighetsmätaren rörde sig när bilen inte drog? I så fall är det nog inte lådan, utan från kardan och bakåt som du har problem. Hastigheten mäts vad jag vet på utgående axel i växellådan eller i diffen. Om det är delad bakaxel på denna kan det ju vara en drivknut som håller på att trilla isär. Självklart bör du kolla oljenivån i automatlådan innan du gör nåt annat, men det med H-mätaren är lite mysko.
av AndyFox
rid54 skrev:Är du säker på att hastighetsmätaren rörde sig när bilen inte drog? I så fall är det nog inte lådan, utan från kardan och bakåt som du har problem. Hastigheten mäts vad jag vet på utgående axel i växellådan eller i diffen. Om det är delad bakaxel på denna kan det ju vara en drivknut som håller på att trilla isär. Självklart bör du kolla oljenivån i automatlådan innan du gör nåt annat, men det med H-mätaren är lite mysko.
Hastighetsmätaren rör sig varje gång den släpper växeln i takt med varvmätaren.

När man lägger i drive så hör man ett borrande ljud bak vid drivknut innan den väl slänger i växeln.

Har precis bytt olja i lådan på verkstad. Så den bäxlar riktigt mjukt och fint nu. Men det blev ingen som helst skillnad på problemet.

Som idag den tappade inte växel en enda gång som igår på samma sträcka tappa växel 7 gånger.
av rid54
Då är det ju nästan säkert så att en drivknut eller nåt annat i bakaxeln gått sönder och växellådan är oskyldig; allt du berättar tyder på det. Du bör nog inspektera allt som ska snurra EFTER växellådan.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Hastighets signal tas från bakaxel även ABS det är samma givare.
Då kanske den är utrustad med diffspärr också som gör att det går att köra med den, om det nu är en drivknut som är dålig.

Du får ta av dörrsidan och kolla, för att göra det tar man bort glaset på den röda lampan, tre klipps under, högtalargallret och plasten runt handtaget där får man vara lite försiktig så man inte bryter sönder den och har man fönster vev så ska den också bort.
Sen är det bara att börja att dra lös dörrsidan ca i höjd med övre kanten på fickan har för mig att det är två klipps som ska släppa, sen hakar man av dörrsidan och delar på div kontakter.
Användarvisningsbild
av frasse4
Hissa upp bilen på en sida i taget med växeln i P men utan handbroms så ska inget av bakhjulen gå att snurra...
av AndyFox
frasse4 skrev:Hissa upp bilen på en sida i taget med växeln i P men utan handbroms så ska inget av bakhjulen gå att snurra...
Ledsen för sent svar tog en paus från bilen.

Bytte till vinterhjul nu och höger bak står still medans vänster bak snurra fram och tillbaka fritt utan problem.

Dock såg själva axeln hel ut.
av rid54
Du har ett fel i drivlinan "efter kardanaxeln", troligast på vänster sida. Jag GISSAR att nåt olämpligt händer med drivaxeln/drivknutarna när vänster hjul fjädrar ned lite (när du lyfter bilen). För att komma vidare får du göra om övningen (precis så som den beskrivs av frasse4) genom att lyfta vänstersidan, snurra på hjulet och se om drivaxeln hänger med eller inte. Står axeln still o hjulet snurrar= yttre drivknut har släppt. Går drivaxeln runt är det troligen inre drivknuten. Sista hand ett fel i diffen, men det ska vi hoppas du slipper.
Användarvisningsbild
av lennarte
AndyFox skrev:Bytte till vinterhjul nu och höger bak står still medans vänster bak snurra fram och tillbaka fritt utan problem.
Hade du växellådan i "P" eller "N" eller någon annat läge? Har du växellådan i "P" så är något i bakaxeln trasigt. I normala fall snurrar man det ena hjulet framåt så ska det andra snurra baklänges, alt. om det är diff.broms ska det inte gå att snurra något hjul alls.

Mvh
Lennart
av AndyFox
rid54 skrev:Du har ett fel i drivlinan "efter kardanaxeln", troligast på vänster sida. Jag GISSAR att nåt olämpligt händer med drivaxeln/drivknutarna när vänster hjul fjädrar ned lite (när du lyfter bilen). För att komma vidare får du göra om övningen (precis så som den beskrivs av frasse4) genom att lyfta vänstersidan, snurra på hjulet och se om drivaxeln hänger med eller inte. Står axeln still o hjulet snurrar= yttre drivknut har släppt. Går drivaxeln runt är det troligen inre drivknuten. Sista hand ett fel i diffen, men det ska vi hoppas du slipper.
Snurrade för hand och axeln snurrar med, bakom damasken på drivaxeln är ju det sista man ser när man kollar där såg man att det snurrade. (inre drivknuten? snurrade med axeln.)

Är det svårt att byta ut inre drivknut? såg ut att sitta förjävligt till.

lennarte skrev:
AndyFox skrev:Bytte till vinterhjul nu och höger bak står still medans vänster bak snurra fram och tillbaka fritt utan problem.
Hade du växellådan i "P" eller "N" eller någon annat läge? Har du växellådan i "P" så är något i bakaxeln trasigt. I normala fall snurrar man det ena hjulet framåt så ska det andra snurra baklänges, alt. om det är diff.broms ska det inte gå att snurra något hjul alls.

Mvh
Lennart
"P" Vänster bakhjul snurrade fritt åt båda håll medans höger bakhjul stog still och på marken.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]