Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
Är på väg att börja kika efter en ny andrabil, och tankarna har gått mer och mer åt en 745,
då det är gumman som skall köra bilen mest så är en grundförutsättning att den går tryggt på vinterväg.
men efter vad jag har hört så är just 740 ruskigt lätt i bak och därmed inte så bra vinterbil.

Stämmer det, -kan man komma runt problemet med någon modifikation andra dämpare eller dylikt?
Användarvisningsbild
av päpplet
Ett par säckar sand i skuffen så går en 740 stabilt på vinterväg
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
De är väl inte standard typ förrän 91 92 lr nåt sånt med ABS så då minskar ju utbudet ganska rejält dock ligger väl inte de äldre 945 i speciellt mkt högre i pris.. lär ju va lättare att hitta med ABS om man vill ha det.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Mja lite barlast är bara bra. Men 855 annars? Känns som bra mycket säkrare på alla sätt och inte helt omodern dessutom. :wink:
Användarvisningsbild
av lennarte
robinb3rgsten skrev:De är väl inte standard typ förrän 91 92 lr nåt sånt med ABS så då minskar ju utbudet ganska rejält dock ligger väl inte de äldre 945 i speciellt mkt högre i pris.. lär ju va lättare att hitta med ABS om man vill ha det.
Jag har en -88B med ABS och det har varit en del frågor om ABS på -88 - 89 på forumet. Några 745-or som är äldre än dessa är nog inte lätta att hitta. Förutom rosthögar förstås, -88B och uppåt har samma bottenplatta som 940 och är helgalvad.

Mvh
Lennart
av rid54
"Ruskigt lätt" vet jag väl inte om dessa bilar är i bakänden... Det går utmärkt att köra bakhjulsdrivet på vinterväg, om man tar det lugnt. Det gäller väl alla typer av bilar, f.ö. Den utvidgade diskussionen om säkerhetsutrustning är ju relevant också, men med förutsättningen "740" tycker jag förslaget med lite barlast är nåt att ta fasta på; enkelt o billigt o effektivt.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]