- sön 11 okt 2015, 13:56
Du verkar ha dålig kontakt. Börja vid batteriet och byt/gör rent batterikabelskorna. Följ sedan kabeln till startmotorn och se så det sitter fast ordentligt, inte är skadad eller är ärgat. Gör samma med minuskabeln. Den är skruvad direkt i karossen vid batteriet (på 740 i alla fall) och går vidare til motorn. Den ska sitta ordentligt fast och vara relativt oskadad. Nästa steg är den grova röda (oftast) kabeln mellan generatorn och batteriet (e.v går den till startmotorn, samma skruv som kabeln från batteriet). Det ska också sitta en (oftast) blå kabel mellan generatorn och motorn (jordkabel). Sedan går det en eller två (också röda) grova kablar från pluskabelskon och vidare in i kupe'n, dom ska också sitta ordentligt fast. Där hade jag felet (ett av dom) på min 745-a. Sedan är där en kopplingsplint vid A-stolpen (jämte bränsleboxen) där det delar sig till elcentralen och tänd.låset. Har varit med om dålig kontakt där också (inte min bil då). Är det Ok på dessa ställen så bör strömmen "nå fram" dit den ska. Sedan kan du ha problem med laddningen på din bil. Kolla med voltmätare, motorn på tomgång. Över 13V är Ok, 14V ska det vara men är inte det alltid på bilar som "varit med ett tag". Under 12,5, du har problem.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V