Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har köpt en 945 97a ltt som går oroligt på tomgång men svarar bra på gas, dör vid frikoppling och varvtalet skenar runt lustigt när man kommer upp runt 4000 varv, bytt lambda, nya tänddelar (allt). Enligt förra ägaren går den bättre på tomgång när man skruvar loss tändmodulen så den får hänga fritt, hade hög hc vid besiktningen om de talar om nått ?
En video som visar tomgång samt gaspådrag (stillaståendes) tacksam för all hjälp :D mvh Daniel
Har du provat med startgas runt grenröret? Ökar den i varv då suger den tjuvluft vid grenrörspackningen.

Kolla även spjällägesgivaren att den ger signal (klickar) när gasen är helt släppt (tomgång).
Den ska klicka efter ca 1-2 mm. Koppla även loss sladden och dubbelkolla att den sluter vid tomgångsläge.

Men jag tror mest på grenrörspackningen, kolla med startgas.
erikn skrev:Men jag tror mest på grenrörspackningen, kolla med startgas.
Du menar säkert packningen till insugningsröret, grenröret kallar man nog ganska allmänt det som sitter på avgassidan. Jag provade ned startgas på min B234 motor men det gjorde heller ingen skillnad, men bytte packningen ändå när jag fick byta oljefällan. Sedan gick bilen bättre. Fick syna den gamla packningen ordentligt innan jag kunde se var det läckt så är det små läckor, reagerar det inte på startgas. Nu var detta ganska tidigt i "utredningen" så det kan varit andra fel också inblandade, men den gick bättre på tomgång efter jag bytt. Eftersom du har turbo kan du kanske spruta såpvatten, du har ju väl tryck i insuget om du gasar på lite. Eller det blir för lite utan belastning??

Mvh
Lennart
Kan inte skylla på något. Naturligtvis menar jag insugsgrenröret. Felskrivning helt enkelt. Sorry.
Igår va batteriet dött, tog starthjälp med farsans pickup och med startkablarna på batteriet så gick bilen klockrent :O tog av kablarna O då gick den kasst igen, satte dit kablarna O den gick bra. Sen gick den bra i nån minut och sen började den gå dåligt igen... Vicklade lite på tändningen och då lös alla varningslampor i några sekunder o sen slocknade dom (med bilen igång) och den började gå ok i några sekunder O sen gick den dåligt igen
Du verkar ha dålig kontakt. Börja vid batteriet och byt/gör rent batterikabelskorna. Följ sedan kabeln till startmotorn och se så det sitter fast ordentligt, inte är skadad eller är ärgat. Gör samma med minuskabeln. Den är skruvad direkt i karossen vid batteriet (på 740 i alla fall) och går vidare til motorn. Den ska sitta ordentligt fast och vara relativt oskadad. Nästa steg är den grova röda (oftast) kabeln mellan generatorn och batteriet (e.v går den till startmotorn, samma skruv som kabeln från batteriet). Det ska också sitta en (oftast) blå kabel mellan generatorn och motorn (jordkabel). Sedan går det en eller två (också röda) grova kablar från pluskabelskon och vidare in i kupe'n, dom ska också sitta ordentligt fast. Där hade jag felet (ett av dom) på min 745-a. Sedan är där en kopplingsplint vid A-stolpen (jämte bränsleboxen) där det delar sig till elcentralen och tänd.låset. Har varit med om dålig kontakt där också (inte min bil då). Är det Ok på dessa ställen så bör strömmen "nå fram" dit den ska. Sedan kan du ha problem med laddningen på din bil. Kolla med voltmätare, motorn på tomgång. Över 13V är Ok, 14V ska det vara men är inte det alltid på bilar som "varit med ett tag". Under 12,5, du har problem.

Mvh
Lennart
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]