Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av myrddraal
Ena oket bak hade rostat fast och ska bytas. Men när bilen var upplyft märkte jag att inget hjul var låst i P-läget. Dock kände jag på kardanstången och den var i fast läge i P. Vad kan ha gått fel? för den ska väl låsa i P-läge?

Bilen har Automatlåda 4HP22....

MvH/ Magnus
Användarvisningsbild
av lennarte
När växellådan är i P-läge är växellådan och kardanstången låst. Handbromsen låser hjulen. Så länge hjulen står på marken märker du ingen skillnad men skulle du hissa upp ett hjul (utan handbroms med växel eller p-läge i) kan bilen börja rulla. Bakaxeln har ju differential som gör att hjulen kan rulla olika fort så man kan svänga snäva svängar vilket gör att om du hissar upp båda hjulen med växel i (eller P-läge) så kan hjulen snurra obehindrat, men, snurrar du det ena framåt så snurrar det andra bakåt. Om du (med hjälp) då snurrar båda hjulen framåt så är det stopp, men lägger du växellådan i friläge (N-läge) så kan du snurra båda hjulen framåt och då snurrar kardanstången. Har du däremot diff.broms så fungerar det annorlunda. Med handbromsen dragen är alltid båda (om handromsen är Ok) hjulen låsta.

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]