Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kkj
Av dessa trådar förstår att signalhornet inte har något relä utan (gissar jag) jordar över ratten. Rätt ? Bytte ut de dåliga signalhornen mot ett välljudande. Kopplade till de gamla sladdarna och det fungerade tills jag låg i tät trafik i infarten till huvudstaden och hornet gick på av sig självt. Fick stanna, rusa ut och lossa på sladdarna. Något har hängt sig. Vad brukar det vara?
Modell 945 -98
av NilsO
Precis – det finns inget relä. Strömbrytarna på ratten jordas i rattstången. Så någonstans mellan hornet och rattstången har det blivit kortslutning till jord. Mest troligt väl vid signalhornen (eftersom du precis grejat där) eller att någon av brytarna kortslutit.

Eftersom du skriver att du bytte ut de båda hornen mot ett fungerande – du lät inte ledningarna till det ena hornet bli hängande? För om den ena av dem kommer i kontakt med karossen så blir det ju så. (Om den andra kommer i kontakt med karossen så går säkringen.)
av kkj
Nej, tvinnade ihop samma färg så hornet fick dubbla ledningar. De ser ju väldigt klena ut. Hornet drar ju ändå några ampere.
av kkj
Kontroll av kablar till signal (framme vid kylaren) visar att de blir strömsatta så fort jag slår på tändningen- Signalknapparna vid ratten förefaller vara OK. Kan det finnas något bekant ställe som brukar jorda av misstag mellan ratt och signalhorn?
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]