Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1008130
Hejsan.
Köpte mig en Volvo 965 från 1995.
Automatlåda och 3litersmotorn.

Automatlådan är seg, men funkar, tycker den slirar lite väl mycket. Ska byta olja i den snart, (och filter/magneter???) vet inte hur dessa är uppbyggda.
Samtidigt ska diffen få ny olja.

Jag har ett fel på bilen. Motronic 1,8. felkod. 2-1-2. Lambdasond ej kontakt(?).
Jag har köpt en ny universal på bilfirma, så jag får skarva ihop den med den gamla kontakten.
Hur byter jag den? Tror muttern är 21mm, men måste jag ta ner avgassystemet? Är det möjligt att ens försöka utan att göra det?

Motorn då?, Bytte olja i den, och körde i CRC-inre motortvätt innan. Bytte även tändstift. Bilen känns slö, men tror det beror på lambdavärde. Lambdasondlampan lyser hela tiden, oavsett om jag nollar koderna eller inte.

Annars är jag väldigt nöjd med den hittills.

Det fattas lite grejor i den, plastdetaljer och klädesel på D-stolpe osv. Men överlag ganska okej.

Hur mkt värde ligger de i de här bilarna? Jag funderar på att det just är 95a. Jag vill gärna slipa ner den lilla rost som finns, men sen funderar jag på att hellacka bilen...men eftersom det inte är en riktig V90 på papper funderar jag just på om det kan vara värt det. Bilen ska ju ända gå under vintern. :(

Har även dragkrok på bilen, men lamporna leker halliballoba-tivoli när jag lägger i backen, blinkers funkar inte heller. Funderar på om någon har kopplat helt galet i bak då det ser lite high-chaparall ut. Bilens drag ser gammalt ut och borde därför om inte när det var nytt blivit reggat med det. Bilen har stått i säkert 2 år nu. Tror ni det kan vara enkelt jordfel?`


Har jag diffspärr på bilen, eller är det tillval?
Jag kompmätte cylindrarna under tiden jag bytte tändstift. Motorn var iofs bara halvvarm, och jag hade inte spjället öppet, men fick på biltemamätaren (den dyrare av dem)
1-12kg
2-15kg
3-15kg
4-15kg
5-12,5kg
6-12,5kg

I ungefärligt värde. Att det inte är kompressionsförhållandet vet jag, men hur ska jag tänka om de värdena?
Finns det många delar på marknaden till dessa bilar? Tänker standard delar som fattas på min bil ;)

Fler frågor kommer..
Senast redigerad av 1 Martin Fåglefelt, redigerad totalt 0 gånger.
#1008350
En 95:a bör ha Motronic 4.4 men det är nog samma felkod. Har du kollat kablarna till bef sond?

Jag tycker inte det skiljer så mycket mellan cylindrarna men går de som de ska ska de gå rätt bra, jag klockade min gamla -94 med över 30 tusen mil på mätaren 0-100 på 8,7s vilket i alla fall är snabbare än en V70N D5:a...
av rid54
#1008494
Ej kontakt med lambdasonden betyder ju inte nödvändigtvis att själva sonden är trasig. Gå igenom kablaget noga innan du börjar byta, tycker jag. Om det bara finns en felkod är det nog den som tänder varningslampan, men annars kan ju systemvarningslampan ("lambdalampan") tändas även av andra problem än just sonden.

Jag hoppas inte automatlådan slirar, för då har du problem. Jag minns att min '96 var rätt "mjuk" i momentomvandlaren, vilket upplevs som att motorn varvar upp lite innan bilen ökar farten, när man gasar. Helt normalt! Efter att man kommit upp i lite fart (typ 70) ska väl lock-up gå i och då styvnar drivlinan till. Ett oljebyte är aldrig fel hursomhelst.

Det är svårt att säga om bilen "är slö" pga nåt med lambdasonden. Om du får bort alla felkoder och den fortfarande är slö så är det väl nåt som bör undersökas. Det finns ju problem som inte tänder lampan eller ger felkod också.
#1008538
Om du kopplar bort lambasonden (delar kontaktstycket) så går motorn in i "link home mod" och boxen styr enligt ett för programmerat program. Är det fel på Lambdan bör bilen fungera bättre då (min gjorde så). Det var ganska sorts skillnad mellan Lambdan in eller urkopplad. Det blev bra med Biltemas "modellanpassade". Så funkar det på LH2,4, vet dock inte om det funkar samma på Motronic. Det är väl Bosch båda så det bör j funka ungefär samma. Är det avbrott på kabeln eller i Lambdan, gör det ju ingen skillnad.

Mvh
Lennart
#1008579
frasse4 skrev:En 95:a bör ha Motronic 4.4 men det är nog samma felkod. Har du kollat kablarna till bef sond?

Jag tycker inte det skiljer så mycket mellan cylindrarna men går de som de ska ska de gå rätt bra, jag klockade min gamla -94 med över 30 tusen mil på mätaren 0-100 på 8,7s vilket i alla fall är snabbare än en V70N D5:a...
Jag byggde min gissning/antagande på att jag bara har en Lambda... Men å andra sidan. Käll-referensen för det är ju internet, det betyder ju inget.
Motronic 4.4. ok. Min verkade med dålig start snarare landa runt 12sekunder. :( (E-läge i automaten)
#1008581
rid54 skrev:Ej kontakt med lambdasonden betyder ju inte nödvändigtvis att själva sonden är trasig. Gå igenom kablaget noga innan du börjar byta, tycker jag. Om det bara finns en felkod är det nog den som tänder varningslampan, men annars kan ju systemvarningslampan ("lambdalampan") tändas även av andra problem än just sonden.

Jag hoppas inte automatlådan slirar, för då har du problem. Jag minns att min '96 var rätt "mjuk" i momentomvandlaren, vilket upplevs som att motorn varvar upp lite innan bilen ökar farten, när man gasar. Helt normalt! Efter att man kommit upp i lite fart (typ 70) ska väl lock-up gå i och då styvnar drivlinan till. Ett oljebyte är aldrig fel hursomhelst.

Det är svårt att säga om bilen "är slö" pga nåt med lambdasonden. Om du får bort alla felkoder och den fortfarande är slö så är det väl nåt som bör undersökas. Det finns ju problem som inte tänder lampan eller ger felkod också.
Kan man ta en multimeter och "pipa" i båda ändarna tror du? Det vore smidigt, för att veta om det är kabelbrott menar jag. För ja, lambdan kostade mig 900, vilket inte var så roligt.

Hur menar du problem? Tråkiga problem med slitna delar som bara innebär att "släng lådan och byt till en ny"? stor suck isf.

Jag skulle ju kunna rycka den och se om det blir samma saker...
#1008583
lennarte skrev:Om du kopplar bort lambasonden (delar kontaktstycket) så går motorn in i "link home mod" och boxen styr enligt ett för programmerat program. Är det fel på Lambdan bör bilen fungera bättre då (min gjorde så). Det var ganska sorts skillnad mellan Lambdan in eller urkopplad. Det blev bra med Biltemas "modellanpassade". Så funkar det på LH2,4, vet dock inte om det funkar samma på Motronic. Det är väl Bosch båda så det bör j funka ungefär samma. Är det avbrott på kabeln eller i Lambdan, gör det ju ingen skillnad.

Mvh
Lennart
Jag ska prova detta. Köpte en bosch, så det måste funka på något vis iaf.
av rid54
#1009084
Martin Fåglefelt skrev:
rid54 skrev:Ej kontakt med lambdasonden...

Jag hoppas inte automatlådan slirar, för då har du problem. Jag minns att min '96 var rätt "mjuk" i momentomvandlaren, vilket upplevs som att motorn varvar upp lite innan bilen ökar farten, när man gasar. Helt normalt! Efter att man kommit upp i lite fart (typ 70) ska väl lock-up gå i och då styvnar drivlinan till. Ett oljebyte är aldrig fel hursomhelst.

Det är svårt..........
Kan man ta en multimeter och "pipa" i båda ändarna tror du? Det vore smidigt, för att veta om det är kabelbrott menar jag. För ja, lambdan kostade mig 900, vilket inte var så roligt.

Hur menar du problem? Tråkiga problem med slitna delar som bara innebär att "släng lådan och byt till en ny"? stor suck isf.

Jag skulle ju kunna rycka den och se om det blir samma saker...
Mätning av "hel ledare" genom kabeln borde gå utmärkt (lambdasondens sockel mot rätt stift i kontakten till själva ECU.

En automatlåda har inte någon "slirning" om inte någon koppling eller bromsband är utslitet eller nåt styrtryck är fel. Det ger ganska snabbt ett rejält slitage och det brukar nog synas på oljan, som kan bli mörk och lukta bränt. Många upplever att lådan "slirar" när momentomvandlaren gör sitt jobb, dvs låter motorn varva för att ta vara på varvtalet och förstärka vridmomentet. Det är fullt normalt och precis så som lådan är tänkt att funka. De mekaniska delarna slirar inte i normalfallet.
#1009362
Lambdan är bytt, och motorn går fingemang. HURRA!

Besiktade idag.
Fick följande fel.

Broms bak ojämn verkan
Handbroms/parkeringsbroms ojämn verkan..
och...
SRS-lampan ur funktion. Den tänds inte när man startar bilen/vrider på tändningen.

Jag har inte skruvat ner något än, men jag misstänker att antingen...

*Lampan är sönder.
* SRS'n funkar inte, och tidigare ägare har tagit ur lampan.
* Krets på instrumentbrädan är sönder

Nog för att man inte får göra så här, men går det tjuvdra ström från typ oljemätaren?

Lösning på problemet.

1) Kolla så lampan sitter i och är hel.
2) Kolla felkoder. (Måste bara ta reda på vilken box och vilket stift jag ska felsöka i)
3) Kolla instrumenthuset
4) Kolla om jag kan hitta var SRS-datorn finns. (finns det någon sådan?)
#1009388
Har inte skruvat så mycket med SRS (för gammal bil), men har faktiskt fixat airbaglampan i frugans VW Passat (vatten under mattan som störde sidokrock givaren). Det finns en del att läsa på forumet. Tydligen inte ovanligt att "spiralen" i ratt navet "ger upp". Verkar inte vara omöjlig att byta, men läs på först... Där är krut i airbagen, i bubbel bemärkelse. Det är tyvärr så att det skrotas väl fungerande bilar för att SRS-systemet är för dyrt att reparera.

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]