Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hijack
Jag har en 945 -97 där tempmätaren lever sitt egna liv. 9ggr av 10 så visar tempmätaren alltid "normaltemp", även om motorn är kall.
Fast nån gång då och då så verkar den fungera normalt, dvs börja på 0 och stiga mot normal.
Jag började felsöka givaren men är ganska säker på att den inte är problemet. Då började jaq felsöka instrumentet (det verkar ju vara ett vanligt fel) och lyckades konstatera glapp bak på instrumenthuset, dock inte 100% säker på exakt var men när jag trycker men ett finger bak på huset ungefär rakt bakom tempmätaren så flyger tempmätarnålen upp och ner.
Det verkar som att mätaren visar "normaltemp" om det blir avbrott i slingan.
Jag demonterade kretskortet/folien för inspektion av dåliga lödningar. Jag hittade dock inga men tog det säkra före det osäkra och lödade om samtliga lödningar på kretskortet utan att det gjorde någon skillnad.
Nu har jag kommit så långt att jag tror mig veta att felet sitter i en komponent bak på kretskortet. Den sitter precis där jag lyckas trycka och framkalla glappet. Problemet är att jag vet inte vad det är för komponent eller var jag kan hitta en ny. Efter lite sökningar på nätet så är det enda jag lyckats komma fram till att den komponenten sitter nog endast på nyare kretskort.
Är det någon som kan bekräfta min teori?
Är det någon som vet vad det är för en komponent?
Är det någon som vet var jag kan hitta en ny komponent?
Här kommer lite bilder på eländet...

Bild

Bild

Bild
av NilsO
Hej,

jag kan ha fel eftersom det var ett par år sedan jag grejade med detta (mitt mätarhus har fungerat sedan dess...).

Men den ingjutna kretsen du hittat tror jag har med SRS-Airbaglampan att göra (den sköter om att lampan tänds och släcks snyggt när man startar bilen). Därför tror jag inte felet ligger där.

Temperaturmätaren går att plocka loss, och den innehåller ett eget kretskort. Antagligen är det där det glappar. Om jag inte tänker fel sitter väl temperaturmätaren alldeles intill den ingjutna kretsen, så det rör sig väl även där när du trycker.

Som sagt, kan minnas fel. Men tror att det ligger till så :)
av hijack
volvo244gle skrev:Komponenten i fråga är en hybridkrets, och antagligen väldigt special för ändamålet.
Den består av ett keramiskt kretskort med komponenter där allt är ingjutet.
Tackar för svaret. Synd bara då det förrmodligen inte går att köpa denna?
av hijack
NilsO skrev:Hej,

jag kan ha fel eftersom det var ett par år sedan jag grejade med detta (mitt mätarhus har fungerat sedan dess...).

Men den ingjutna kretsen du hittat tror jag har med SRS-Airbaglampan att göra (den sköter om att lampan tänds och släcks snyggt när man startar bilen). Därför tror jag inte felet ligger där.

Temperaturmätaren går att plocka loss, och den innehåller ett eget kretskort. Antagligen är det där det glappar. Om jag inte tänker fel sitter väl temperaturmätaren alldeles intill den ingjutna kretsen, så det rör sig väl även där när du trycker.

Som sagt, kan minnas fel. Men tror att det ligger till så :)
Den tanken har slagit mig oxå, men mätaren sitter så mycket längre in i huset under denna hypridkrets att jag inte trodde att jag kunde påverka mätaren härifrån. Det kostar ju dock endast jobbet att löda om dessa lödningar oxå, så det ska defenitivt prövas. Jag bara följde slingorna från hybridkretsen och en del av dom går till tempmätaranslutningar. Därför trodde jag att dom hörde till tempmätaren...
av NilsO
Temperaturmätaren är ju ansluten med de tre (eller är det fyra) skruvarna som sitter på baksidan av den (dem har du ju redan lossat).

Om man har instrumenthuset liggande med mätartavlorna neråt och lossar alla skruvar på baksidan, så kan man lyfta bort det vita bakstycket. Då ligger hastighetsmätaren, temperaturmätaren, klockan och varvräknaren kvar i det svarta framstycket, och är bara att plocka upp.

(Åtminstone i princip, jag kan ha glömt någon detalj.)
av volvo244gle
Skoj med återkoppling på problemet, och att det löste sig såpass enkelt! :)
Dåliga lödningar är ett typfel. Jag har även åtgärdat en hel del hus där det varit avbrott/sprickor i folien eller ingen kontakt i genomföringarna mellan de olika lagren.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]