Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kungredansomung
#1007036
Hejsan, håller på att byta kamrem på min 945ltt-96. Fått bort rem, övre delen av kåpan. Men undre delen av kåpan sitter kvar, hur får jag bort den på snabbast och smidigast sätt? Försökt lossa på remskivan, men den bara snurrar oavsett om jag har växel i eller inte. Så jag står alltså med en tvärdålig kamrem, som jag inte får bort. Hur ska jag bete mig? Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1007042
kungredansomung skrev: Försökt lossa på remskivan, men den bara snurrar oavsett om jag har växel i eller inte.
Hur menar du här?? Har du få loss skruven eller sitter den kvar?? Den kan sitta ordentligt fast. Remskivan är i 2 delar som är vulkat samman med gummi. På min motor hade det släppt i vulkningen så man kunde vrida runt den yttre delen av remskivan. Är det så du menar får du skaffa en annan remskiva, och skruven i mitten måste bort

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Nexus
#1007155
Jag drog bara bort vevaxelgivaren och låste vevaxeln med en borr i rätt storlek sen på med ett dragskaft så var det inga problem lossa bulten och remskivan...
av nivenko
#1007176
En mer desperat metod som jag använde när jag tappat en mutter i den undre kåpan på min gamla 245:a var att jag klippte sönder den så att den gick att ta bort för att därefter limma ihop den med epoxi och en förstärkning på utsidan :D . Det hela beror på hur desperat man är och hur snyggt resultatet ska bli. Det funkade utan problem så länge som jag hade bilen och den nya köparen hade inga invändningar trots att jag påpekade detta.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]