Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#68440
tror ja bara har en krock-kudde i ratten
men hur kan ja få den släckt , funkar de att ta bort
minuskabeln på batteriet en stund ? eller va skall ja göra ?
har någon nåt bra billigt tips :-) :lol:

den lyste när ja köpte bilen
Användarvisningsbild
av ketto
#68447
ta bort minuspolen en stund
Pssst, fel forum oxå!
Användarvisningsbild
av Sparkz
#68508
Flyttar och städar bort trippelpost.
av volvorullarn
#68541
ketto skrev:ta bort minuspolen en stund
Pssst, fel forum oxå!

va då fel forum ??

jo ja har tagit bort min minuskabel på batteriet
och kopplat tillbaks den , och startat bilen
men den lyser fortfarande rött SRI lampan
, skall man nollställa nåt mer , eller är airbagen
antagligen kass då , han ja köpte bilen av säger
att den är hel hur han nu testat den .

Va kan ja göra utan att de kostar skjortan
är ju rädd att airbagen kan smälla ochså
, eller är risken obefintligt i princip där eller ?
Användarvisningsbild
av 03daru
#68558
Att krockkudden skulle smälla där den sitter behöver du inte vara så orolig över.
Det är bara om du skulle ta loss kontakten från bakstycket på "krabban" i ratten, då är det viktigt att minuspolen är av samt att du inte är allt för statiskt laddad!!
Största risken att köra med den lampan lysande är att kudden inte smäller om du krockar. "Våda" utlösning har jag aldrig hört talas om förutom vid demon/montering. (Dock hört om en kille som hade Volvo 440 som dundrade i underredet och då small kuddden….men det var ju en 440 det….vad kan inte hända på dom?)

Det som har hänt är att det ligger någon felkod i SRS systemet...det kan vara att en sensor inte fungerar eller att det är något fel på kabeln.
Volvo rekommenderar en översyn av airbagsystemet när bilen är 10 år, detta måste man dock ha koll på själv, din bil är ju lite äldre, kolla i din servicebok längst bak där skall det stå om de har gjort några airbagbyten eller inspektion. Dessa grejer åldras, så som gaspatroner, ledningar och sensorer, ring Volvo och fråga vad de gör vid en airbaginspektion. Antagligen kommer de säga att de vill byta airbag om det är original och jag har ingen aning om vad det kostar...men de e nog inte gratis! kanske kan räcka med en felkodsökning samt släckning av koderna om de nu kan släcka SRSkoder....hör med Volvo.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av 03daru
#68559
Att krockkudden skulle smälla där den sitter behöver du inte vara så orolig över.
Det är bara om du skulle ta loss kontakten från bakstycket på "krabban" i ratten, då är det viktigt att minuspolen är av samt att du inte är allt för statiskt laddad!!
Största risken att köra med den lampan lysande är att kudden inte smäller om du krockar. "Våda" utlösning har jag aldrig hört talas om förutom vid demon/montering. (Dock hört om en kille som hade Volvo 440 som dundrade i underredet och då small kuddden….men det var ju en 440 det….vad kan inte hända på dom?)

Det som har hänt är att det ligger någon felkod i SRS systemet...det kan vara att en sensor inte fungerar eller att det är något fel på kabeln.
Volvo rekommenderar en översyn av airbagsystemet när bilen är 10 år, detta måste man dock ha koll på själv, din bil är ju lite äldre, kolla i din servicebok längst bak där skall det stå om de har gjort några airbagbyten eller inspektion. Dessa grejer åldras, så som gaspatroner, ledningar och sensorer, ring Volvo och fråga vad de gör vid en airbaginspektion. Antagligen kommer de säga att de vill byta airbag om det är original och jag har ingen aning om vad det kostar...men de e nog inte gratis! kanske kan räcka med en felkodsökning samt släckning av koderna om de nu kan släcka SRSkoder....hör med Volvo.

Lycka till!
av volvorullarn
#68579
03daru skrev:Att krockkudden skulle smälla där den sitter behöver du inte vara så orolig över.
Det är bara om du skulle ta loss kontakten från bakstycket på "krabban" i ratten, då är det viktigt att minuspolen är av samt att du inte är allt för statiskt laddad!!
Största risken att köra med den lampan lysande är att kudden inte smäller om du krockar. "Våda" utlösning har jag aldrig hört talas om förutom vid demon/montering. (Dock hört om en kille som hade Volvo 440 som dundrade i underredet och då small kuddden….men det var ju en 440 det….vad kan inte hända på dom?)

Det som har hänt är att det ligger någon felkod i SRS systemet...det kan vara att en sensor inte fungerar eller att det är något fel på kabeln.
Volvo rekommenderar en översyn av airbagsystemet när bilen är 10 år, detta måste man dock ha koll på själv, din bil är ju lite äldre, kolla i din servicebok längst bak där skall det stå om de har gjort några airbagbyten eller inspektion. Dessa grejer åldras, så som gaspatroner, ledningar och sensorer, ring Volvo och fråga vad de gör vid en airbaginspektion. Antagligen kommer de säga att de vill byta airbag om det är original och jag har ingen aning om vad det kostar...men de e nog inte gratis! kanske kan räcka med en felkodsökning samt släckning av koderna om de nu kan släcka SRSkoder....hör med Volvo.

Lycka till!
tack för svaret

jo får kolla med dom i veckan
men bilia är ja allergisk emot
dom kan verkligen ta betalt
någon annan borde väl kunna
de här ochså ?
av volvorullarn
#68581
03daru skrev:Att krockkudden skulle smälla där den sitter behöver du inte vara så orolig över.
Det är bara om du skulle ta loss kontakten från bakstycket på "krabban" i ratten, då är det viktigt att minuspolen är av samt att du inte är allt för statiskt laddad!!
Största risken att köra med den lampan lysande är att kudden inte smäller om du krockar. "Våda" utlösning har jag aldrig hört talas om förutom vid demon/montering. (Dock hört om en kille som hade Volvo 440 som dundrade i underredet och då small kuddden….men det var ju en 440 det….vad kan inte hända på dom?)

Det som har hänt är att det ligger någon felkod i SRS systemet...det kan vara att en sensor inte fungerar eller att det är något fel på kabeln.
Volvo rekommenderar en översyn av airbagsystemet när bilen är 10 år, detta måste man dock ha koll på själv, din bil är ju lite äldre, kolla i din servicebok längst bak där skall det stå om de har gjort några airbagbyten eller inspektion. Dessa grejer åldras, så som gaspatroner, ledningar och sensorer, ring Volvo och fråga vad de gör vid en airbaginspektion. Antagligen kommer de säga att de vill byta airbag om det är original och jag har ingen aning om vad det kostar...men de e nog inte gratis! kanske kan räcka med en felkodsökning samt släckning av koderna om de nu kan släcka SRSkoder....hör med Volvo.

Lycka till!
tack för svaret

jo får kolla med dom i veckan
men bilia är ja allergisk emot
dom kan verkligen ta betalt
någon annan borde väl kunna
de här ochså ?
av volvorullarn
#68858
volvorullarn skrev:
03daru skrev:Att krockkudden skulle smälla där den sitter behöver du inte vara så orolig över.
Det är bara om du skulle ta loss kontakten från bakstycket på "krabban" i ratten, då är det viktigt att minuspolen är av samt att du inte är allt för statiskt laddad!!
Största risken att köra med den lampan lysande är att kudden inte smäller om du krockar. "Våda" utlösning har jag aldrig hört talas om förutom vid demon/montering. (Dock hört om en kille som hade Volvo 440 som dundrade i underredet och då small kuddden….men det var ju en 440 det….vad kan inte hända på dom?)

Det som har hänt är att det ligger någon felkod i SRS systemet...det kan vara att en sensor inte fungerar eller att det är något fel på kabeln.
Volvo rekommenderar en översyn av airbagsystemet när bilen är 10 år, detta måste man dock ha koll på själv, din bil är ju lite äldre, kolla i din servicebok längst bak där skall det stå om de har gjort några airbagbyten eller inspektion. Dessa grejer åldras, så som gaspatroner, ledningar och sensorer, ring Volvo och fråga vad de gör vid en airbaginspektion. Antagligen kommer de säga att de vill byta airbag om det är original och jag har ingen aning om vad det kostar...men de e nog inte gratis! kanske kan räcka med en felkodsökning samt släckning av koderna om de nu kan släcka SRSkoder....hör med Volvo.

Lycka till!
tack för svaret

jo får kolla med dom i veckan
men bilia är ja allergisk emot
dom kan verkligen ta betalt
någon annan borde väl kunna
de här ochså ?

Vad betyder felkod 1 blinkning 2 blink 7 blink alltså = 1-2-7

ja efter att min hjälp fått fram denna felkod iaf
så nollställde han min burk
och då släcktes min AIRBAG lampa :-) jippiii

men min fråga va betyder denna felkod 1-2-7
och kan lampan bara tändas igen ?

eller kan felet bara ha vart att den behövde sej
en nollställning ?

tacksam för svar
av volvorullarn
#68888
volvorullarn skrev:
volvorullarn skrev:
03daru skrev:Att krockkudden skulle smälla där den sitter behöver du inte vara så orolig över.
Det är bara om du skulle ta loss kontakten från bakstycket på "krabban" i ratten, då är det viktigt att minuspolen är av samt att du inte är allt för statiskt laddad!!
Största risken att köra med den lampan lysande är att kudden inte smäller om du krockar. "Våda" utlösning har jag aldrig hört talas om förutom vid demon/montering. (Dock hört om en kille som hade Volvo 440 som dundrade i underredet och då small kuddden….men det var ju en 440 det….vad kan inte hända på dom?)

Det som har hänt är att det ligger någon felkod i SRS systemet...det kan vara att en sensor inte fungerar eller att det är något fel på kabeln.
Volvo rekommenderar en översyn av airbagsystemet när bilen är 10 år, detta måste man dock ha koll på själv, din bil är ju lite äldre, kolla i din servicebok längst bak där skall det stå om de har gjort några airbagbyten eller inspektion. Dessa grejer åldras, så som gaspatroner, ledningar och sensorer, ring Volvo och fråga vad de gör vid en airbaginspektion. Antagligen kommer de säga att de vill byta airbag om det är original och jag har ingen aning om vad det kostar...men de e nog inte gratis! kanske kan räcka med en felkodsökning samt släckning av koderna om de nu kan släcka SRSkoder....hör med Volvo.

Lycka till!
tack för svaret

jo får kolla med dom i veckan
men bilia är ja allergisk emot
dom kan verkligen ta betalt
någon annan borde väl kunna
de här ochså ?

Vad betyder felkod 1 blinkning 2 blink 7 blink alltså = 1-2-7

ja efter att min hjälp fått fram denna felkod iaf
så nollställde han min burk
och då släcktes min AIRBAG lampa :-) jippiii

men min fråga va betyder denna felkod 1-2-7
och kan lampan bara tändas igen ?

eller kan felet bara ha vart att den behövde sej
en nollställning ?

tacksam för svar
hittade de här
är de samma för alla Volvo modeller ?

Felkoder till Volvo 850 årsmodell ????, vet ej om det är olika felkoder till olika årsmodeller?

Automatväxellåda
Sockel A1

Felkod Innebörd

1-1-1 Inget fel upptäckt

1-1-2 Soleniod S1 kortsluten till batterispänning

1-1-3 Fel i styrenheten

1-1-4 Programväljaren kortsluten till batterispänning eller öppen krets

1-2-1 Soleniod S1 kortsluten till jord eller fel i styrenheten

1-2-2 Soleniod S1 öppen krets

1-2-3 Soleniod STH kortsluten till batterispänning

1-2-4 Programväljare felaktig eller kortsluten till jord

1-3-1 Soleniod STH öppen krets, kortsluten till jord eller fel i styrenheten

1-3-2 Fel i styrenheten

1-3-4 Felaktig belastningssignal från bränslestyrenheten

1-4-1 Givare för oljetemp, kortsluten till jord

1-4-2 Givare för oljetemp, öppen krets

1-4-3 Kick-down kontakt felaktig eller kortsluten till jord

2-1-1 Fel i styrenheten

2-1-2 Soleniod S2 kortsluten till batterispänning

2-1-3 För hög spjällägessignal

2-2-1 Soleniod S2 kortsluten till jord eller fel i styrenheten

2-2-2 Soleniod S2 öppen krets

2-2-3 För låg spjällägessignal

2-3-1 Oregelbunden spjällägessignal

2-3-2 Hastighetsmätarsignal saknas

2-3-3 Hastighetsmätarsignal felaktig

2-3-5 För hög oljetemperatur

2-4-5 Signal för momentbegränsning kortsluten eller öppen krets

3-1-1 Varvtal från växellådan saknas

3-1-2 Varvtal från växellådan felaktig

3-1-3 Signal från växellägesgivaren felaktig




Bränslesystem
Sockel A2

Felkod Innebörd

1-1-1 Inget fel upptäckt

1-1-2 Fel i styrenheten

1-1-3 LH 3.2 Fenix 5.2 - Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
LH 2.4 Regina - Lambdareglering vid övre eller undre gräns (för mager eller för fet)
Motr 1.8 - Insprutningsventiler grupp 1, cyl 1,2,4 felaktig signal

1-1-5 Motr 1.8 - Insprutningsventiler grupp 2, cyl 3,5,6 felaktig signal
Motr 4.3 Fenix 5.2 - Signal till insprutningsventil, cylinder 1, felaktig

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

1-2-2 Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig

1-2-3 Motortempgivarsignal saknas eller är felaktig

1-2-5 Signal till insprutningsventil cylinder 2, felaktig

1-3-1 LH 3.2 LH 2.4 - Varvtalssignal från tändsystemet saknas vid start
Motr 1.8 Motr 4.3 - Impulsgivarsignal saknas vid start

1-3-2 Batterispänning för låg eller hög

1-3-3 Spjällkontakt i tomgångsläge felaktig

1-3-5 Signal till insprutningsventil cylinder 3, felaktig

1-4-3 Främre knackgivarsignal saknas eller är felaktig

1-4-4 Lastsignal saknas eller är felaktig

1-4-5 Signal till insprutningsventil cylinder 4, felaktig

1-5-2 Signal till luftpumpsventil saknas eller är felaktig

1-5-3 Signal bakre lambdasond, saknas eller är felaktig

1-5-4 EGR-system: för mycket flöde i systemet

1-5-5 Signal till insprutningsventil cylinder 5, felaktig

2-1-2 LH 3.2 Fenix 5.2 LH 2.4 Regina Motr 1.8 - Lambdasondsignal, saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal främre lambdasond, saknas eller är felaktig

2-1-3 Spjällkontaktsignal i fullastläge felaktig

2-1-4 Fenix 5.2 - Impulsgivarsignalen är polvänd eller felaktig
Motr 1.8 Motr 4.3 - Impulsgivarsignalen saknas sporadiskt

2-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övregräns (för mager)
Regina - Adaptiv lambdareglering, vid övre eller undre gräns

2-2-2 Regina - Signal för systemrelä saknas eller är felaktig
Fenix 5.2 - Signal för huvudrelä saknas eller är felaktig

2-2-3 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Regina Fenix 5.2 - Signal för tomgångsventil saknas eller är felaktig
Motr 4.3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig

2-2-5 Motr 4.3 Fenix 5.2 - A/C tryckgivare, signal saknas eller är felaktig

2-3-1 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet)

2-3-2 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övregräns (för mager)

2-3-3 Adaptiv tomgångsreglering utanför sitt reglerområde

2-3-5 EGR-omvandlare, saknas eller är felaktig

2-4-1 EGR-system: för lite flöde i systemet

2-4-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde

2-4-5 Tomgångsventil, signal för stängning saknas eller är felaktig

3-1-1 Hastighetssignal saknas

3-1-2 Knackuppfetningssignal från tändsystemet saknas

3-1-4 Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig

3-1-5 EVAP-system

3-2-1 Signal för kallstartsventil kortsluten till jord eller saknas

3-2-2 Signal för renbränning av luftmassmätare, för låg signal

3-2-3 Signal till miljölampa är felaktig

3-2-5 Minnesförlust

3-3-5 Begäran om miljölampständning från AW50-42, felaktig signal

3-4-2 Styrsignal för A/C-relä felaktig

3-4-3 Styrsignal för bränslepumpsrelä felaktig

3-4-4 Avgastemperaturgivarsignal saknas eller är felaktig

4-1-1 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde

4-1-3 EGR tempgivarsignal saknas eller är felaktig

4-1-4 Laddtrycksreglering, för högt tryck

4-1-6 Laddtryckssänkning från AW 50-42

4-2-5 Bakre lambdasond reglering

4-3-2 Temperatur i elbox för hög, nivå 1

4-3-3 Bakre kanckgivarsignal saknas eller är felaktig

4-3-5 Främre lambdasond långsam

4-3-6 Bakre lambdasond kompenserar maximalt

4-4-2 Luftpupmsrelä signal saknas eller är felaktig

4-4-3 Katalysatoreffektivitet, låg

4-4-4 Accelerometer, signal saknas eller är felaktig

4-5-1 Misständning, emmisionsöverskridande cyl 1

4-5-2 Misständning, emmisionsöverskridande cyl 2

4-5-3 Misständning, emmisionsöverskridande cyl 3

4-5-4 Misständning, emmisionsöverskridande cyl 4

4-5-5 Misständning, emmisionsöverskridande cyl 5

5-1-1 Adaptiv lambdareglering tomgång, vid undre gräns

5-1-2 Lambdareglering vid undre gräns (för fet)

5-1-3 Temperatur i elbox för hög, nivå 2

5-1-4 Elkylfläkt, halvfart felaktig

5-1-5 Elkylfläkt, helfart felaktig

5-2-1 Motr 4.3 - Förvärmning främre lambdasond felaktig
Fenix 5.2 - Förvärmning lambdasond felaktig

5-2-2 Förvärmning bakre lambdasond felaktig

5-2-3 Signal till elfläkti elbox kortsluten till spänning

5-2-4 Momentbegränsningssignal, bekräftelse till växellåda

5-3-1 Slutsteg i styrenhet grupp A, oidentifierat fel

5-3-2 Slutsteg i styrenhet grupp B, oidentifierat fel

5-3-3 Slutsteg i styrenhet grupp C, oidentifierat fel

5-3-4 Slutsteg i styrenhet grupp D, oidentifierat fel

5-3-5 Slutsteg i styrenhet grupp E, oidentifierat fel

5-4-1 EVAP-ventil, felaktig signal

5-4-2 Misständning emmisionsnivå, mer än en cylinder

5-4-3 Misständning emmisionsnivå, minst en cylinder

5-4-4 Misständning katalysatorskada, mer än en cylinder

5-4-5 Misständning katalysatorskada, minst en cylinder

5-5-1 Misständning som ger katalysatorskada cyl 1

5-5-2 Misständning som ger katalysatorskada cyl 2

5-5-3 Misständning som ger katalysatorskada cyl 3

5-5-4 Misständning som ger katalysatorskada cyl 4

5-5-5 Misständning som ger katalysatorskada cyl 5




ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

Felkod Innebörd

1-1-1 Inget fel upptäckt

1-2-1 V Framhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h

1-2-2 H Framhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h

1-2-3 V Bakhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h

1-2-4 H Bakhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h

1-4-1 Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas

1-4-2 Defekt bromsljuskontakt, bruten krets efter kortslutning

1-4-3 Styrenhetens minne defekt

1-4-4 Överhettade bromsskivor (endast bilar med TRACS)

2-1-1 V Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart

2-1-2 H Framhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart

2-1-3 V Bakhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart

2-1-4 H Bakhjulsgivare - ingen signal vid rörelsestart

2-2-1 V Framhjulsgivare - ingen signal från ABS, systemet

2-2-2 H Framhjulsgivare - ingen signal från ABS systemet

2-2-3 V Bakhjulsgivare - ingen signal från ABS systemet

2-2-4 H Bakhjulsgivare - ingen signal från ABS systemet

3-1-1 V Framhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

3-1-2 H Framhjulsgivare - bruten krats etter kortslutning

3-1-3 V Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

3-1-4 H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

3-2-1 V Framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

3-2-2 H Framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

3-2-3 V Bakhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

3-2-4 H Bakhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

4-1-1 Inloppsventil för V frambroms, bruten krets eller kortslutning

4-1-2 Returventil för V frambroms bruten krets eller kortslutning

4-1-3 Inloppsventil för H frambroms, bruten krets eller kortslutning

4-1-4 Returventil för H frambroms, bruten krets efter kortslutning

4-2-1 Inloppsventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning

4-2-2 Returventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning

4-2-3 TRACS-ventil, bruten krets eller kortslutning (endast bilar med TRACS)

4-2-4 TRACS tryckgivare, defekt eller kortsluten krets (endast bilar med TRACS)

4-4-1 Processfel i styrenheten

4-4-2 Hydraulmodulatorns pumptryck lågt

4-4-3 Elektriskt eller mekaniskt fel l hydraulmodulatorns pumpmotor

4-4-4 Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler





TCU
Sockel A5

Felkod Innebörd

1-1-1 Inget fel upptäckt

2-4-2 Turboreglerventil saknas eller är felaktig

3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas

3-4-2 Signal för A/C- blockeringsrelä saknas eller är felaktig

4-2-1 Laddtryckssignal i styrenheten felaktig

4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde

4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig

4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig




Tändsystem
Sockel A6

Felkod Innebörd

1-1-1 Inget fel upptäckt

1-1-2 Fel i styrenheten

1-2-3 Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig

1-3-1 Impulsgivarsignal saknas

1-4-2 Fel i styrenheten

1-4-3 EZ 129K - Främre knackgivarsignal saknas eller är felaktig
EZ 116k - REX: knackgivarsignal saknas eller är felaktig

1-4-4 Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig

1-5-4 EGR-system: för mycket flöde i systemet

2-1-4 Impulsgivarsignal saknas sporadiskt

2-2-4 Motortempgivarsignal saknas eller är felaktig

2-3-4 Spjällkontaktsignal i tomgångsläge saknas

2-4-1 EGR-system: för lite flöde i systemet

2-4-3 Spjällägesgivarsignal saknas eller är felaktig

3-1-1 Hastighetssignal saknas eller är felaktig

3-1-4 Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig

3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt

4-1-1 Spjällägesgivarsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig

4-1-3 EGR tempgivarsignal felaktig

4-3-2 Temperatur i elbox för hög, nivå 1

4-3-3 Bakre knackgivarsignal saknas eller är felaktig

5-1-3 Temperatur i elbox för hög, nivå 2




Kombi instrument
Sockel A7

Felkod Innebörd

1-1-1 Inget fel upptäckt

1-1-2 Bränslenivågivare krotsluten

1-1-3 Bränslenivågivare öppen krets

1-2-1 Motortemperaturgivarens period för kort

1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång

1-2-3 48-pulsers hastighetsgivarsignal kortsluten till batterispänning

1-3-1 12-pulsers hastighetsgivarsignal kortsluten till batterispänning

1-3-2 Varvtalsgivarens signal saknas

1-3-3 Tanksignal till färddator kortsluten till spänning



ECC
Sockel B1

Felkod Innebörd

1-1-1 Inget fel upptäckt

1-2-1 Yttertempsensor, kortsluten till jord

1-2-2 Yttertempsensor, avbrott eller kortsluten till spänning

1-2-3 kupétempsensor på förarsida, kortsluten till jord

1-2-4 kupétempsensor på förarsida, avbrott eller kortsluten till spänning

1-2-5 kupétempsensor på passagerarsida, kortsluten till jord

1-2-6 kupétempsensor på passagerarsida, avbrott eller kortsluten till spänning

1-3-1 Kanaltempsensor på förarsida, kortsluten till jord

1-3-2 Kanaltempsensor på förarsida, avbrott eller kortsluten till spänning

1-3-3 Kanaltempsensor på passagerarsida, kortsluten till jord

1-3-4 Kanaltempsensor på passagerarsida, avbrott eller kortsluten till spänning

1-3-5 Motortemp, ingen frekvenssignal

1-4-1 Tempväljare på förarsida, styrsignal felaktig

1-4-3 Tempväljare på passagerarsida, styrsignal felaktig

1-4-5 Luftfördelningsväljare, styrsignal felaktig

1-5-1 Styrsignal från fläkthastighetsväljare saknas eller är för hög

1-5-2 Styrsignal från fläkthastighetsväljare kortsluten till jord

2-1-1 Lägesgivare för spjällmotor på förarsida, avbrott eller kortsluten till spänning

2-1-2 Lägesgivare för spjällmotor på förarsida, kortsluten till jord

2-2-1 Lägesgivare för spjällmotor på passagerarsida, avbrott eller kortsluten till spänning

2-2-2 Lägesgivare för spjällmotor på passagerarsida, kortsluten till jord

2-3-1 Lägesgivare för spjällmotor ventilation avbrott eller kortsluten till spänning

2-3-2 Lägesgivare för spjällmotor ventilation kortsluten till jord

2-3-3 Lägesgivare för spjällmotor golvdefrost avbrott eller kortsluten till spänning

2-3-4 Lägesgivare för spjällmotor golvdefrost kortsluten till jord

2-3-5 Lägesgivare för spjällmotor recirkulation avbrott eller kortsluten till spänning

2-3-6 Lägesgivare för spjällmotor recirkulation kortsluten till jord

3-1-1 Spjällmotor på förarsida, kortsluten till jord eller spänning

3-1-2 Spjällmotor på passagerarsida, kortsluten till jord eller spänning

3-1-3 Spjällmotor för ventilation, kortsluten till jord eller spänning

3-1-4 Spjällmotor för golvdefrost, kortsluten till jord eller spänning

3-1-5 Spjällmotor för recirkulation, kortsluten till jord eller spänning

3-2-1 Spjällmotor på förarsida, aktiv för länge

3-2-2 Spjällmotor på passagerarsida, aktiv för länge

3-2-3 Spjällmotor för ventilation, aktiv för länge

3-2-4 Spjällmotor för golvdefrost, aktiv för länge

3-2-5 Spjällmotor för recirkulation, aktiv för länge

4-1-1 Kupéfläkt, överström eller blockering

4-1-2 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan kortsluten till jord

4-1-3 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan saknar styrspänning

4-1-4 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad

4-1-5 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan kortsluten till jord

4-1-6 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan saknar styrspänning

4-1-7 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan blockerad

4-1-8 Effektenheten saknar kontrollsignal

4-1-9 Effektenheten ger fel diagnossignal

4-2-0 Styrenhet, fel i programminne

5-1-1 Självjustering av spjällmotorenas ändlägen ej utförd




Farthållare
Sockel B2

Felkod Innebörd

1-1-1 Inget fel upptäckt

1-1-2 Otillåten hastighetssignal

1-2-2 Hastigheten har ej varit över 35Km/h eller ingen hastighetssignal

2-1-1 Fel i spänningsmatning eller styrenhet

2-1-2 Fel i kretsen till vakuumpump eller regulator




SRS
Sockel B5

Felkod Innebörd

1-1-1 Inget fel upptäckt

1-1-2 Internt fel i sensorenheten

1-2-7 SRS-lampa, avbrott eller kortslutning till jord

1-2-8 SRS-lampa, kortslutning till spänning

2-1-1 Airbag förare, kortslutning eller kapacitans för hög

2-1-2 Airbag förare, avbrott eller kapacitans för låg

2-1-3 Airbag förare, kortslutning till jord

2-1-4 Airbag förare, kortslutning till spänning

2-2-1 Airbag passagerare, kortslutning eller kapacitans för hög

2-2-2 Airbag passagerare, avbrott eller kapacitans för låg

2-2-3 Airbag passagerare, kortslutning till jord

2-2-4 Airbag passagerare, kortslutning till spänning

2-3-1 Vänster bältesförsträckare, kortslutning eller kapacitans för hög

2-3-2 Vänster bältesförsträckare, avbrott eller kapacitans för låg

2-3-3 Vänster bältesförsträckare, kortslutning till jord

2-3-4 Vänster bältesförsträckare, kortslutning till spänning

2-4-1 Höger bältesförsträckare, kortslutning eller kapacitans för hög

2-4-2 Höger bältesförsträckare, avbrott eller kapacitans för låg

2-4-3 Höger bältesförsträckare, kortslutning till jord

2-4-4 Höger bältesförsträckare, kortslutning till spänning




Elmanövrerad stol
Sockel B6

Felkod Innebörd

1-1-1 Inget fel upptäckt

1-1-2 Lägesgivare för motor 1 signal eller är felaktig

1-1-4 Motor 4 brott på ledning

1-2-1 Lägesgivare för motor 2 signal eller är felaktig

1-2-2 Lägesgivare för motor 3 signal eller är felaktig

1-2-3 Motor 1 går trots att motsvarande knapp inte är aktiverad

1-3-1 Motor 2 går trots att motsvarande knapp inte är aktiverad

1-3-2 Motor 3 går trots att motsvarande knapp inte är aktiverad

1-3-3 Motor 4 går trots att motsvarande knapp inte är aktiverad

1-4-3 Motor 1 rör sig i fel rikting

1-4-4 Motor 2 rör sig i fel rikting

2-1-1 Lägesgivare för motor 4 signal eller är felaktig

2-1-4 Motor 3 rör sig i fel rikting

2-2-4 Motor 4 rör sig i fel rikting

3-2-1 Fel lagrat i minnesposition 3

3-2-2 Fel lagrat i minnesposition 2

3-2-3 Fel lagrat i minnesposition 1

3-3-1 Motor 1 brott på ledning

3-3-2 Motor 2 brott på ledning

3-3-3 Motor 3 brott på ledning

4-1-4 Felaktig ändlägeskalibrering

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]