Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bosabengt
Hej!

Jag har köpt en 945 turbo -97 som har lite små fel. Är bara två ägare och båda har varit äldre herrar 50+. Den har gått ca 24500 mil.
Skulle gärna vilja ha era kommentarer samt tips. =)

Ratten "knackar till" när man svänger i låg hastighet och det känns som att det är lättare att svänga vänster än höger. Ser att servooljenivån är för mycket, kanske därför? Eller vad kan det bero på?

Automatlådan är lite ryckig och värst är det på ettan och tvåan. Det brummar även när jag låter bilen motorbromsa. Har läst trådar och ska försöka mig på ett byte av olja. Har hört att dextron III ska funka. Stämmer det?

Automatlådan har bara växel 1,2 men inte 3, vad är det för växellåda då? AW 71 eller 72?

Varningslampan för "lampa sönder" lyser varje gång jag bromsar och höger blinkers lever rövare med bromsljuset. Släpvagnskontakten verkar vara sen original så ska kanske byta den först då dem brukar spöka. Andra förslag?

Klädseln är ganska smutsig så undrar om man kan ta bort tyget och tvätta i maskin. Har sökt men inte hittat nån guide på just 940.

Hur tar man bort "hastighetsmätarkonsollen" för det är några lampor som är sönder samt att utetempmätaren inte syns på kvällen.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning !
av NilsO
Varningslampan för "trasig glödlampa": Låter mer som att det är något fel vid höger baklykta än släpvagnskontakten, antingen dålig kontakt på själva lyktinsatsen eller vid jordpunkten (sitter i karossen strax intill lyktinsatsen).

Instrumenthuset: På var sida i sargen finns ett fyrkantigt hål. Man sticker in en tunn skruvmejsel i vardera hål och trycker in ett metallbleck/klips. Samtidigt som man gör det – på båda sidorna – drar man sargen rakt utåt. Om man inte har fyra händer, vilket egentligen behövs, så får man lossa en sida i taget och lirka lite. När man fått bort sargen lossar man de två skruvarna som håller klipsen, och de fyra skruvarna som håller själva instrumenthuset. Sedan kan man ta ut det och lossa kontaktstyckena på baksidan.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Ska kolla mer på bakljuset när jag får tid. =)

Det där med styrningen får ni gärna förklara lite mer på. Vad är det för lager?? Låter som ett konstigt fel.
För skulle gärna vilja fixa det.

Angående lådan så hoppas jag det blir bättre med ny olja. Å nej på dem högre växlarna så växlar den ganska mjukt men är värre på ettan och tvåan. Då rycker det en del. Dock inte alltid.

Var sitter kickdownwiren? Någonstans på lådan?
Styrningen har detta fel på 97 och 98 års modeller (en del är byta under garantitiden)
Det beror på att lagerhållaren, som håller upp själva ratten, är feltillverkad och den sitter fast under instrumentbrädan
Om jag minns rätt så kostar en ny "hållare" cirka 3500 kr
Man kan byta lager
Då gäller att ta loss ratten och så ser du lagerhållaren, där kan du ta ut det yttersta lagren, vill du byta det längre in måste rattstången bort

Klädseln kanske du kan lyckas tvätta på plats, finns maskiner att hyra (fanns i alla fall för några år sedan)
Ska ta mig en titt i motorutrymmet sen å se hur det är med måtten. Jag har farthållare och har bara sett två vajrar på gasrullen (gaspedal och farthållare)

Det här med styrningen är ju eg bara ett mindre fel men hade ändå velat få det fixat. Kommer det att hjälpa med nytt övre lager?
Kan man ta en hållare från -96 t ex?

Tvätta klädseln på plats? Nån ångmaskin eller hur funkar det?
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]