Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hagfeldt
Hej, har en 740 -92 som har stått avstäld nu under sommaren (fungerar som en vinterbil) och jag brukar varmköra den med jämna mellanrum och den startade utan problem och jag körde och höll den varm, sen skulle jag flytta den två dagar senare och då går den bara på startmotorn... Jag får inte fram något ifrån diagnosdosan då den verkar vara paj, Gnista har jag så det borde vara något bränslerelaterat. Jag har provat att byta soppa relä, spridarrelät (vid expansionskärlet) och kollat säkringarna som är hela. Finns det något mer "klassiskt" att testa innan man kan börja fundera på att det skulle vara förpumpen? Mvh =)
av basse3
hagfeldt skrev:Hej, har en 740 -92 som har stått avstäld nu under sommaren (fungerar som en vinterbil) och jag brukar varmköra den med jämna mellanrum och den startade utan problem och jag körde och höll den varm, sen skulle jag flytta den två dagar senare och då går den bara på startmotorn... Jag får inte fram något ifrån diagnosdosan då den verkar vara paj, Gnista har jag så det borde vara något bränslerelaterat. Jag har provat att byta soppa relä, spridarrelät (vid expansionskärlet) och kollat säkringarna som är hela. Finns det något mer "klassiskt" att testa innan man kan börja fundera på att det skulle vara förpumpen? Mvh =)
Tror bara du har en bränslepump i din bil. Det hade iaf jag med en 740 -92 Rex/regina. Den sitter i tankarmaturen och är inte särskilt rolig att byta. Jag gjorde det själv i våras.

Förutom att lossa bränsleslangar och kolla om det kommer soppa, kan du vrida tändningen till steget innan startmotorn går, då ska det låta från pumpen en sekund eller så för att bygga upp tryck. Är man ändå osäker kan man koppla spänning direkt på pumpens ledningar (om man vet vad man gör) och sedan lyssna om det går runt!
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]