Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej.

Jag har köpt en pärla en volvo 945-gl-91 Automat. :D

Det är bytt komplett avgassystem och insugningspackning i min ägo.

Men jag får in avgaslukt i bilen tyvärr.

Jag hittar ingen läcka någonstans som jag kan se vad det kan komma ifrån. :x

Men jag kan känna lite avgaslukt ifrån motorn om jag står stilla och gasar.

Kan det vara någon slang runt motorn som läcker kanske?

Mvh peter.
av sicnarf
Om du får avgaslukt är det med största säkerhet avgaser. Kör du bilen så ha rutorna nedvevade.

Du har troligen läcka mellan topplock - grenrör - främre rör - eller en spricka i någon av dessa komponenter.

Troligen än så länge bara en liten läcka, när du kör ventileras motorrummet och den mängd som sedan letar sig mellan huven och in i fläktintag. Står du still försvinner ventilationen, koncentrationen avgaser ökas och du känner lukt.
När du bytte avgassystem kontrollerade du noga läckage och sprickor på tex grenröret? Du kan ha fått en spricka i framröret vid monteringen av halvsatsen också pga oaktsamhet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om man står med motorn på tomgång och gasar till snabbt bara ett kort ögonblick, så kan det höras ett "smatter" precis i det ögonblicket man "gasar till" om det är läck på grenrörspackningen. Max 1500 varv, bara precis "dutta till" på gasen och håll ett öra så nära grenröret som möjligt. Har man "vana öron" känner man igen ljudet ganska omgående. Just skarven mot främre avgasröret kan man känna med handen. OBS! Kall motor, röret blir varmt väldigt fort. Jag bytte på min (B234F motor) för något år sedan, den läckte både mot topplocket (1-a cylindern, rakt framåt) och i flänsen mot avgasröret. Använder dubbla packningar där (mot avgasröret), det gick inte att få helt tätt med bara en.
Har du problem med kylarvatten? Lite långsökt, men det kan komma från expansionskärlet. Kass toppackning i så fall

Mvh
Lennart
av NilsO
Läckor nära motorn brukar höras som Lennart skriver. Ett annat tecken är det blir sotigt intill. Man kan föra handen eller en pappersremsa längs rören när motorn går. Det "vibrerar" där det finns en läcka. Det brukar inte vara så svårt att hitta även ganska små läckor.

Kolla också så vevhusventilationen är tät. Den dyker upp i form av en slang mellan de två bakersta grenarna på insugsgrenröret.

Egentligen ska det inte kunna dras in avgaser från motorrummet i kupén när man kör även om det finns en läcka. Så antagligen är tätningen av huven eller torpedöverdelen dålig.
av pop
Jag tackar för alla svar. :D
Jag hämtade hem bilen idag för jag ska besiktiga pärlan i morgon :D
Men så fort jag sätter mig i bilen så blir jag riktigt tung i huvudet o får huvudvärk direkt. :???:
Men jag kollade och lyssnade i motorrummet ikväll och jag kan inte se eller höra något läckage alls och nu när jag luktade så kände jag inget konstigt. :???:
Kan det komma ifrån bagage luckan kanske.? Att lukten kommer bakvägen tänkte jag.
Det är bara denna bil jag känner så i.Inte i min Volvo v70-99 som jag kör med också.
Mvh peter.
av NilsO
Om man kör med rutorna nervevade så blir det ett litet undertryck i kupén. Det är av den anledningen man ska ha fläkten på max och rutorna stängda om man kör med bakluckan öppen. (Rådet ovan att köra med nervevade rutor är alltså tveksamt.)

Om tätningslisten till bakluckan är dålig kanske det kan dras in avgaser där. Det är bara en spekulation – jag vet inte om det händer i praktiken.

Det finns också två luftutsläpp som sitter i baljorna på sidorna under bagageutrymmet. Där finns "klaffar" som ska hindra att det dras in luft, men som öppnar sig för att släppa ut luft, vilket behövs när man har rutorna uppe och kupéfläkten på. Om klaffarna inte fungerar så kanske det kan dras in avgaser där. Jag har för mig att 740 hade sådana klaffar där fram också, men det finns vad jag vet inte på 940.

Huvudvärk är ju ett bra tecken på koloxidförgiftning, och det räcker med rätt små mängder avgaser för att det ska märkas. Det finns iofs ett annat vanligt fel på 940 som också ger huvudvärk, och det är att klimatanläggningen gärna släpper ut varm luft genom defrostern och upp i ansiktet på föraren när man accelererar eller belastar motorn, även om kupévärmen inte är på. Det drabbar nog bara bilar med AC. Kanske helt uteslutet, men jag skriver det ändå :)
av Rådlös
Nej! Den varnar för sådana gaser som finns i bränslet Gasol och det är knappast aktuellt i din bil. Du skall i stället ha den här: http://www.clasohlson.com/se/Kolmonoxidlarm/36-5861
Den varnar för koloxid, eller kolmonoxid som det heter numera. Det är den giftigaste delen i avgaserna. Och den försvinner inte förrän den har passerat katalysatorn i bilen. Och det som eventuellt har läck ut i motorrummet går aldrig igenom katalysatorn.

Bara en liten kommentar till dina tidigare inlägg och felsökning. Kolmonoxid är luktlös och färglös. Du varken ser eller känner den. Det är därför den är så lömsk. Om man känner avgaslukt så är ju det sot och oförbrända kolväten m.m m.m som känns. Men kolmonoxiden finns med i denna "förorening".
av pop
Rådlös skrev:Nej! Den varnar för sådana gaser som finns i bränslet Gasol och det är knappast aktuellt i din bil. Du skall i stället ha den här: http://www.clasohlson.com/se/Kolmonoxidlarm/36-5861
Den varnar för koloxid, eller kolmonoxid som det heter numera. Det är den giftigaste delen i avgaserna. Och den försvinner inte förrän den har passerat katalysatorn i bilen. Och det som eventuellt har läck ut i motorrummet går aldrig igenom katalysatorn.

Bara en liten kommentar till dina tidigare inlägg och felsökning. Kolmonoxid är luktlös och färglös. Du varken ser eller känner den. Det är därför den är så lömsk. Om man känner avgaslukt så är ju det sot och oförbrända kolväten m.m m.m som känns. Men kolmonoxiden finns med i denna "förorening".
Hej.

Vad dum jag är. :shock:

Klart att det är sådan jag ska köpa istället. :D Jag ska köra bort och köpa en sådan på middagen idag. :lol:

Jag får ont i huvudet och känner mig allmänt konstig när jag kör bilen så det ska bli kul att se om mätaren reagerar på något.

Så tack så mycket för all hjälp jag får här inne. :D

Återkommer med hur det går med bilen.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]