Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Portman
Det är inte lätt att hitta fälgar till en gammal 940. För andra gången har jag köpt 15 tums fälgar som säljaren garanterat använt på en 940 men vid hemkomst (10 mil t.o.r.) efter att idogt letat efter ett ET-nummer slutligen hittat ett dåligt utmärkt nummer som slutar på 43.

Så nu har jag två uppsättningar fälgar som tydligen är ET43???? Finns det verkligen inget sätt att mäta sig till om det är ET25 eller ET43?
Användarvisningsbild
av lennarte
Enklast är väl egentligen att lägga fälgen på golvet med framsidan upp och mäta bredden på fälgen. därefter mäter du från golvet och upp till centrumhålet. ET blir då skillnaden mellan halva fälgbredden och avståndet till centrumhålet. Alltså har du en "vanlig 740 plåtfälg (6x15) så är den 6" bred c:a150mm. Mäter du från golvet till centrumhålet så är det 100mm, då är ET 25. Alltså måttet till centrumhålet (100mm) minus halva fälgbredden (75mm) blir 25 mm. Detta är en "teoretisk" beskrivning, i "verkligheten" får man ta hänsyn till att det är baksidan" vid centrumhålet (anliggningen mot bromsskivan) man mäter till. Hoppas du förstår vad som menas med ET i alla fall. Har du en 6" fälg så ska det vara c:a 101mm från anliggningen mot bromsskivan till fälgkanten. Har du 7" är det c:a 114mm, 8" = c:a 126mm. Mäter du då på en 7" fälg med ET 45 blir måttet c:a 134mm istället för 114mm och då tar det i fjäderbenet fram. Krånglig beskrivning på en enkel sak kanske och måtten stämmer inte alltid "med verkligheten", Hoppas ni fattar i alla fall.....

Mvh
Lennart
av Portman
Ok. då ska jag väl inte köpa några fler fälgar med fel ET.

Nu är frågan vad jag ska göra med mina fälgar. Den ena uppsättningen var snygga och i bra skick. Jag har ju läst en del om spacers men undrar om det är något alternativ. Det här är ju inga extrema fälgar - bara 15 tum.

Är spacer bara något dyrt och dåligt eller ger det någon fördel förutom att man kan använda fälgar som inte är avsedda för 940?
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]