Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
#1000152
En polares 940 91a förlorar ganska mycket vatten, blir övertryck i kärlet och börjar pysa ut vatten. Får fylla på någon liter när
den kallnat.

Han säger att den kokar och att tempgivaren är
bytt eftersom den gick sönder till följd av detta.

- oljan ser bra ut
- kylarvätskan ser bra ut
- ryker inte vitt från avgaserna
- han har ny kylare

Kan det vara topplockspackningen? Finns det något
Bra knep för att kontrollera detta utan verkstadsinstrument?

Kan en termostat som inte öppnar orsaka det här?
Andra funderingar?
av Rådlös
#1000156
Det enklaste utan att åka till en verkstad är att lukta på kylarvattnet. Luktar det avgaser så är saken klar. Det finns testmedel för det här också, men då börjar man närma sig verkstadens rutiner och metoder.
Men eftersom ett skevt topplock inte är något man fixar hemma i garaget, så varför inte åka till verkstaden i alla fall? Vanliga bilverkstäder har inte fräsmaskiner för detta, men dom har kontakter med motorrenoverare, mekaniska verkstäder som gör sådant här dagligen.
av volvorullar
#1000175
Tack för svar. Luktar inte avgaser där. Men ni tror att det är packningen som är kass? Finns iget annat det möjligen kan vara? Tex Läst om folk som haft problem med samma symptom då returslangen till kärlet varit igensatt, eller kasst lock till kärlet. Om man kör på tomgång med locket av och vattennivån sjunker, kan man då konstatera att det läcker från toppen?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1000177
En klassiker med kass packning mellan kylkanal och cylinder är att bilen startar på 3 cylindrar om man väntar 5-10 min när den är varm. Detta eftersom trycket i kylsystemet trycker in vatten i cylindern när motorn slås av.
av NilsO
#1000185
Det skulle ju också kunna vara vattenpumpen som gått sönder så att t ex impellern lossnat. Kanske inte så vanligt, men inte omöjligt. Utan fungerande vattenpump kokar motorn. Om vätskan i expansionskärlet rör sig när motorn är kall så fungerar pumpen (enklast att se om man varvar upp motorn lite).

Eller termostaten (när den krånglar brukar det iofs vara tvärtom, att motorn aldrig blir varm).
av Rådlös
#1000230
Nu har du kommit så långt att du vet att packningen och förmodligen topplocket läcker. Dom båda felen kan vara följder av varandra. Om motorn har blivit överhettad ett antal gånger kan topplocket ha blivit skevt. Då glipar det i anliggningsytorna och förbränningsgaser blåser sönder topplockspackningen. Det kan också vara tvärtom, packningen går sönder först av ålder och slitage. Då blåser kylarvattnet ut och motorn blir överhettad. Samma resultat i slutändan, ett skevt topplock!
Så du bör åka till en verkstad om du inte på något annat vis kan ordna en planing av topplocket. Du kanske har någon bekants bekant som jobbar inom verkstadsindustrin och kan fräsa topplocket? Det krävs en stor fräs och är inget jobb för en "glad amatör". Alltså någon verkstadsmekanisk firma. Och som sagt, bilverkstäderna har sällan sådan här utrustning, dom lämnar vidare till dom som har resurserna. Du kan helt säkert gå till en mindre verkstad. Dom klarar att lyfta av toppen och skicka den vidare. Sedan monterar dom allt igen. Så du behöver inte gå till någon auktoriserad Volvoverkstad. Det är oftast extra dyrt. Och i många fall, kanske dom flesta, lämnar dom också vidare jobben till en verkstadsmekanisk firma.

Till alla som undrar: Jag har varit ute för just detta. En 240 -78. Kylvattnet försvann och vi konstaterade avgaser i kylsystemet. Nu var jag i den situationen att vi hade en större verkstadsmekanisk avdelning på jobbet. Så där fanns resurserna. Det fanns t.o.m. ett komplett fräsverktyg på avdelningen, en så kallad "fräskrona" som användes enbart för att plana topplock. En jobbarkompis som jobbade på just den avdelningen fixade allt och fick tre hundralappar av mig, vill jag minnas. Ca 35 år sedan. Men sådant förekommer ju bara när "man har solen i ryggen och medvind". Annars är det verkstäder som gäller. Alternativt ett begagnat topplock, men det syns ju ingen status på det om man köper t.ex på Blocket och Tradera. Risken kan ju vara att det är lika skevt som ditt nuvarande.

Bildexempel på fräskrona: https://psonlineauktioner.se/objekt/189 ... rona-seco/ Men den "vi" använde hade större diameter.
av rid54
#1000372
Den "klassiska" metoden för att fastställa läck från cylindrar till kylsystem var förr att med kall motor ta bort KYLARLOCKET och starta. Om det börjar rinna över eller faktiskt spruta kylvatten direkt när motorn varvas lite så är saken klar. Med kall motor finns ju inget annat tryck som stör.

Om kamaxeln ligger i toppen är det ju viktigt att man inte försöker plana en topp som är för skev, då kommer kamaxeln att sitta i spänn när toppen är monterad. Det finns gränsvärden för planing, jag tror det är bra att beakta dessa.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]