Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Emppo
hej har en 745 med lh 2.4 och b230fk som strular lite. Stiften blir sotiga, den vill gärna dö när man har gasat på och varvar inte mer än 5000 varv och går allmänt hackigt/bluddrigt när man kör den men inte när man varvar på tomgång, bytt lmm och tempgivaren vad menar bör jag kolla upp? Lambdasond?
av Emppo
Har löst problemet delvis, bytte tillbaka till mina gamla tändstift då börja bilen gå bra på tomgång och på alla cylindrar konstigt nog, det jag har problem med nu är att motorlampan lyser fast bilen går bra osv, ska besikta snart och skulle vilja få den släckt så fort som möjligt. Sitter obd uttag så vet inte hur jag kollar felkoder enklast.
Användarvisningsbild
av lennarte
740 har väl inget OBD uttag, Den har an diagnostikboxen vid vänster fjädertorn. OBD kom till 940 på -96 års modell.

Mvh
Lennart
av Neonknight
lennarte skrev:740 har väl inget OBD uttag, Den har an diagnostikboxen vid vänster fjädertorn. OBD kom till 940 på -96 års modell.

Mvh
Lennart
OBD uttag, men fortfarande blinkkoder på senare 940 som tidigare, har själv en -98 Classic och har byggt en blinkdosa som jag använt, mycket lik nedanstående som någon annan på forumet lagt upp bild på (lånar bilden).

Bild
av Emppo
Hmm får se om jag bygger en egen eller något, får motorlampan lysa på besiktningen? Det är väl en viss årsmodell den inte får lysa på eller har jag fel?
av Neonknight
Jag tror det bara är att lossa ena kabeln på bilbatteriet några minuter för att nollställa felkoderna, jag gissar att felkoden beror på det tidigare problemet och om bilen nu går bra igen så kommer lampan att fortsätta att vara släckt, om det fortfarande är problem så kommer den tillbaka.
av Emppo
Jo men grejen är att Lampa börjar lysa efter typ 10 sek fast jag har nollställt boxarna, en sak jag också har märkt är att när man gasar fullt så smäller det till i luftfiltret och sen går varvet upp som vanligt, lmm som är dålig?
av Neonknight
OK, då är det uppenbarligen fortfarande något fel. Jag vet inte vad det kan vara, men det låter som det vore bra att läsa ur felkoderna som uppenbarligen genereras därav motorlampan.

Motorer är annars långt ifrån min starkaste sida utan det är elektronik, så jag lämnar gärna över till någon bättre lämpad.
Användarvisningsbild
av lennarte
Emppo skrev: när man gasar fullt så smäller det till i luftfiltret och sen går varvet upp som vanligt
Detta kan tyda på bränslebrist just vid gaspådraget. Om du söker runt lite på forumet och/eller på nätet så kan du hitta hur man mäter med multimeter om LMM är Ok. Man kan även "ta ut" felkoderna med multimeter, lite krångligt, men har man ingen "läsare" så är det ett alternativ. Det är ju strömpulser som får lampan att lysa, och dom kan man ju mäta

Mvh
Lennart

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]