Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jappe
Hej,

Jag har en 945 GL (116hk) 1993 som stannar när jag kört ett tag... Motorn dör tvärt efter cirka tio minuter, spelar ingen roll om det är vid tomgång eller i rullning.
Senast lade jag märke till att så fort värmemätaren började röra sig uppåt så dog motorn.
Efter en halvtimme eller mer går det oftast att starta bilen.

Jag har kollat runt på forumet och det vanligaste verkar vara bränslepumpsreläet eller luftmassemätaren - Har bytt båda dessa men problemet kvarstår fortfarande...

Felkoderna visar på 1-1-1.

Har sprutat startgas kring slangar i motorn men utan resultat.

Hur gå vidare i felsökningen?

Tackar på förhand

//Jappe
av Arne
Jag vet inte vad felkoderna står för, men felet skulle kunna sitta i tändmodulen också.
av jappe
Om jag förstått det rätt så betyder 111 = inget fel...
Innan jag börjar byta fler delar (som jag gjort hittills) undrar jag om det finns något enkelt sätt att isolera felet, åtminstone kunna utesluta t.ex. tändning, bränsle eller liknande med enkla tester..?

Jag kan lägga till att bilen går igång när den är kall, därefter hoppar, går ojämnt, och svarar inte riktigt vid gaspådrag, får liksom "smyga" upp den i varv. Efter ett tag stabiliserar sig tomgången... men dör som sagt när tempmätaren börjar röra på sig...

Vad bör jag titta efter, t.ex efter att motorn dött..? Några tips på felsökningsmetoder välkomnas.

//Joppe
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag skulle gissa på motortempgivaren. Det sitter två stycken på motorn, den ena (främre) går till tempmätaren i kombinstrumentet. Den andra (sitter vid trean cyl. (ettans cyl. mot fronten)).

Jag gissar att du bytt bränslerelät bakom askkoppen i kupén, så mitt tips när bilen lägger av nästa gång är följande:

Koppla väljarkabeln till uttag 2.
Slå på tändningen (läge 2 innan startmotorn)
Tryck in diagnosknappen 3 gånger (varje tryck min. 1 sek, max 3 sek.

Nu kommer bland annat insprutningsventilerna att "smattra".
Känn med handen på spridarna om dom jobbar. Jag har en misstanke att dom inte gör så...vilket leder till att spridarrelät (även kallat radioavstörningsrelä) bråkar! Detta sitter på expansionskärlet (där man fyller kylarvätska).

Beklagar att jag skriver som om ni inte fattar, men en dag kanske någon får samma problem som du och då kanske dom inte har samma koll som oss! :wink:
av jappe
Hmmm.. Jag utförde testet och jag både kände och hörde "smattret", tråkigt men sant, tack för tipset.
Bilen hostade till en gång när jag försökte starta imorse - men nu får jag inte igång den överhuvudtaget längre...

Jag har provat med en Biltema tändningsprovare och det den visar att det kommer gnista.
Skruvade loss ett tändstift för att kolla om det var vått - den var snustorr, trots upprepade startförsök! Kan man dra några slutsatser av det..?

//Jappe
Användarvisningsbild
av lilleman
hej kan du höra om pumparna går när du slår till när du slår till tändningen. prova med att knacka med en hammare på bensinpumpen under bilen det brukar funka när pumpen börjar bli dålig min lata kusin höll på med detta i 6månader för han inte orka byta pumpen. :D mvh/roger
av jappe
Tack Roger,

Efter några hammarslag började pumpen väsnas på ett sätt jag aldrig hört tidigare. Bilen gick igång på första försöket, och dog efter ett tag.
Provade då att lyssna igen - men hörde inget ljud - Knackade med hammaren och bilen startade.

Tack

/Jappe
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Grattis grabben, du hittade felkällan! :D Nu återstår bara jobbet med byte av pumpen... vol:-)
Användarvisningsbild
av lilleman
kul att det löste sig lycka till med bytet :) mvh/roger
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det