Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av älskadenwu
Hej

Jag är en 54 tjej som inte kan mycket om bilar men min Volvo 740 88 GL är min bästa vän.
Jag köpte denna bil för ca 5 år sedan. Den har hackat och ryckt mer eller mindre hela tiden. Min son har då sagt att det är en gammal bil. Nu har det blivit kraftigare, så nu behöver jag hjälp.
Bilen är en manuell med inspr 2.2 alltså med halgivare...titta vad jag lärt mig efter att läst många inlägg, före jag blev medlem.
sedan i Januari har jag bytt tändspole tändkablar, tändstift fördelar lock, rotor och halgivare. jag har (lämnat in) för rengöring av vevhus ventilationen, den var helt igen satt. Efter det vart bilen mycket piggare men rycker ändå. Jag har bytt kamrem och generator. Igår lånade jag en väns relä till spridarna
då vart varv räknaren ok vid körning men bilen rycker fortfarande. varvräknaren och bil hoppar och studsar vid tomgång.
Den har också någon gång när jag kopplat ur dött under pågående körning.

Vad finns det mer jag kan göra, snälla tacksam för svar
av sicnarf
Har du bytt bränslefiltret? Kanske är det aldrig bytt. Gå under bilen och kolla hur det ser ut?
Kolla också din bränsletrycksregulator om den är ok.
av älskadenwu
Jag har tittat på det och den är vit i plast, det är svårt att bedömma hur gammalt det är, men jag har inte bytt. Var sitter bränsletrycks regulatorn?
av sicnarf
Dra av returslangen på btr:en och sätt på en lång slang på btr:en o andra änden i en flaska sen kör på starten
om btr:en funkar så ska det komma bensin från slangen 1-liter på en minut om ja minns rätt, kan ha fel. Vid mindre bensin från b-regulatorn så öppnar den inte riktigt och bilen hackar.
Användarvisningsbild
av lennarte
älskadenwu skrev: varvräknaren och bil hoppar och studsar vid tomgång. Den har också någon gång när jag kopplat ur dött under pågående körning.
Detta + att den ibland kan "hänga sig" på gasen (har den gjort det?), alltså den stannar kvar på "hög" tomgång (13 - 1500 varv) brukar kunna vara problem med smutsigt, geggigt spjällhus och dåligt/fel justerat gasspjäll och spjällkontakt. Smutsigt spjällhus kanske "fixades till" när vevhusventilationen rengjordes för det "hänger" liksom ihop. Alltså funkar vevhusventilationen så brukar det vara (i alla fall hyfsat) rent i och omkring gasspjället. Är det geggigt och smutsigt i och vid spjällhuset kar det vara likadant i tomgångsmotorn som sitter rakt under
älskadenwu skrev:Jag har tittat på det och den är vit i plast, det är svårt att bedömma hur gammalt det är
Bränslefiltret är av aluminium och brukar "oxidera" och bli fult på några år, så är det fortfarande fint (vitt har det inte varit) aluminium färgat så är det bytt.

Mvh
Lennart
av Rådlös
"Gasen som hänger sig".

Jag hade så i en 245. Gaspedalen påverkar ju ett hjul med en vajer. På det hjulet sitter det en arm som går till en annan arm på gasspjället. Den aktuella armen är ungefär 10 - 12 cm lång. Den har kulleder i varje ända. Det här är ett bilexempel på en sådan arm: http://logmech.se/wp-content/uploads/20 ... .-1031.jpg Det är alltså en stålpinne med sådana kulleder i varje ända. Den ena kulleden sitter i plåthjulet med gasvajern och den andra sitter i gasspjället.
Det hände några gånger för mig att gasen hängde sig. Speciellt när jag hade accelererat lite extra. Om man stampade till på gasen och släppte den snabbt så lossnade det. Jag kom inte på vad felet var till den dag då en av kullederna gick sönder. Då hade jag helt plötsligt ingen gas alls. Endast tomgång i rusningstrafiken på Essingeleden. :shock: :-O)

Det visade sig att godset på dom här kullederna var inte metall som på bildexemplet utan det var bakelit. Den hade spruckit och dessutom för länge sedan. Brottytorna var smutsiga. Och det måste ha varit denna spruckna bakeliten som gjorde att gasen hade hängt sig tidigare. Detta kan alltså vara en möjlighet. En av flera.

För den som eventuellt inte visste: Essingeleden är genomfarten på E4 genom Stockholm. Den går bitvis på broar så det finns ingen dikesren. Och bakelit är en sorts plast.
av älskadenwu
Oj det var mycket information på en gång.
Jag får börja med att be min son kolla bränsle pumps regulatorn ifall den kastar ut i returen.
Sen får det bli bränsle filtret.
Jag ser att att det är smutsigt runt omkring vid gasspjället så jag får väl också satsa på en rengöring där.
Jag kommer nog att skriva igen på Söndag när jag kollat allt. Tack så mycket för alla tips

Mvh
Susanne
av älskadenwu
Idag ska jag byte bränsle filtret får se vad som händer.
Varvtalet ligger runt 1000 men den hoppar när jag står på tomgång mellan 800 till 1200.
När jag kör står visaren för varvtalet stilla utan att hoppa på ca 2000.
Min son som försökt prova saker märker när vi försöker ställa tomgången med den skruven in till motorn händer absolut ingenting.

Det är väldigt smutsigt kring själlhuset och när verkstan gjorde rent vevhus ventilationen tror jag inte att han gjorde rent runt eller i spjälhuset

Det jag har märkt att när jag lättar på gasen det är då hackningarna kommer, ofta då i nedförsbackar eftersom jag inte gasar lika mycket då :)

Jag hoppas att jag skriver så ni förstår :)
av älskadenwu
Hej,

Nu har vi bytt bränslefilter.
Den hackar och rycker fortafande. Vi tittade in i spjället i helgen och den var full av klägg och olja. Gjorde rent och följde till luftmasse mätaren, det fina gallret var alldeles sotigt och kletigt. Luftfiltret var dock rent. ursäkta en dum fråga. Luften, kommer inte den in i luftfiltret och går vidare till luftmasse mäteren? Hur kan den vara kletig när filtret var rent. Jag lämnade in bilen för att göra rent i vevhus ventilationen förmoligen har han bara bytt nippeln till vevehus ventilationen, flamfällan? När jag lämnade in bilen för ny halgivar, rotor och fördelar lock (dom gick sönder när han skulle byta. Han skulle byta packning en stor och en liten. Kan det vara så att packningen inte hamnade rätt så den släpper ut olja så det hamnar överallt?

/Susanne
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]