Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Vad jag vet löses den ut mekaniskt, och ska säkras. (Den kan alltså lösa ut även utanför bilen.) Jag har inte Volvos manual för det, så kan inte ge närmre förslag på hur man gör. Jag tror Volvo berättar hur man säkrar stolarna om man frågar.
Ja, systemet i stolarna är som sagt fristående. Sitter en detonator (rund dosa märkt "Bofors") på sidan av stolen, som om den utsätts för våld antänder nonel-stubinen som leder upp till laddningen i kudden.
En välriktad spark mot stolen brukar räcka för att det ska smälla... Fruktansvärt kul på skrotbilar. :P
Samma system används på 850, upp till ett visst årtal då de gick över till elektrisk detonation via SRS-styrenheten.
Ok tack bra att veta när man plockar ut den.
Nån som vet hur man säkrar den?? sitter ju en kåpa i plast rund den och lossar man dom två skruvarna som håller fast kåpan. Så sitter den ändå kvar precis vid dosan liksom. Man vill ju inte bara slita så nåt smäller av :shock:
Problemet löst. Och de var igentligen bara sunt förnuft som gällde. I bland är man korkad. Bara skruva lös dom 4 bultarna i golvet och koppla loss stolsvärmaren så är saken klar. Sipsairbagen kan man strunta i eftersom den sitter i stolen redan. De tar bara 10 min sen är stolen ute.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]