Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av erikandersson234
Hej! Har problem med min a-traktor som är en Volvo 745 från 1989. Det som är problemet är att den inte har någon tomgång, den kan varva 500 och sedan helt plötsligt varva upp till 2000 varv av sig själv utan att jag rör något och sedan sjunker den i varv sedan ökar den igen så går den upp och ner hela tiden. Lambasonden lyser också. Har kollat över tjuvluft, rengjort vevhusventilation, bytt LMM, bytt spjällkontakt,bytt impulsgivare bytt tomgångsmotor, bytt gasspjället. Då är min fråga
kan det vara kortslutning på någon kabel till spjällkontakt vid tomgångsläget som är kortsluten eller något börjar få slut på ideér. Och vad är lastsignal för något?

Felkoder:
1-1-4 =lastsignal
2-3-4 = Spjällkontakt tomgångsläge
3-2-2 = luftmassemätare
Användarvisningsbild
av lennarte
Börja med att kolla så att kontaktdonen till LMM, spjällgivare och sådant sitter fast ordentligt och att alla stift är hela och inte ärgade. Sedan plockar du bort själva spjällhuset och gör rent ordentligt, set kan vara mycket "skit och gegg" där. Om du lossar på stoppskruven för spjället och håller det mot ljuset ska det i princip inte släppa igenom något ljus alls. Du kan ta bort gasspjället och försiktigt putsa kanten (behövs inte om det är ett nytt gasspjäll) på det och med fint slippapper putsa ren alla slitkanter i själva spjällhuset. När du sätter tillbaka spjället ska det täta helt så inget ljus slipper igenom. I praktiken omöjligt, men så lite ljus som möjligt. Sedan fäster du spjället i den positionen och låser skruvarna med Locktite. Nästa steg är att justera stoppet för gasspjället. Om du öppnar spjället och släpper det så hörs det ingenting, då skruvar du in stoppskruven tills du hör ett "kling" när du släpper. Det ska vara precis så stoppet "nuddar" anslaget när du släpper spjället. När du har exakt rätt läge skruvar du in skruven ett 1/4 till ett 1/2 varv och låser fast skruven. Sedan ska den inte röras mer. Nu har du gjort en riktig grundinställning av gasspjället. Då ska du kunna se en liten springa av ljus runt spjället. Montera tillbaka spjällhuset och justera spjällkontakten så det "klickar" precis i det ögonblick spjäller öppnar och stänger. Det måste klicka när det öppnar för att datorn ska veta att motorn inte går på tomgång och det måste klicka när du stänger spjället för att datorn ska veta att den går på tomgång. När du monterar ihop det kollar du alla slangar till och från tomgångamotorn och monterar slangklammer på alla platser. Montera slangklammer även på alla platser till vevhusventilationen så du kan utesluta tjyvluft där. Nolla flkoderna och provkör, du kan även göra "diagnosfunktion 2 och 3 för att kolla mer.
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf

Mvh
Lennart
av erikandersson234
Nu har jag blivit av med två av felkoderna och det är:
2-3-4 = Spjällkontakt
3-2-2 = Luftmassemätare
Men jag har felkod 1-4-4 =lastsignal kvar och jag undrar vad det är och betyder? Bilen varvar fortfarande upp och ner blöddrar lite också varvtalet kan ligga på runt 750 sen ökar det till 2000 varv sen sjunker den ner igen och flyger upp till 2000varv och såhär håller den på hela tiden.
felkod 1-4-4 = lastsignal, jag får den på hål 6 på diagnostik boxen så har det med tändingen att men jag har ingen vart jag ska börja felksöka. Någon som vet vad lastsignal är?
MVH
Erik
av erikandersson234
När jag drog ur kontakten till lambasonden så slutade den varva upp och ner det ända som fortsatte var att bilen blöddra, men blöddrandet måste väll påverkas att den inte får signal från lambasonden? Då är min fråga är det lambassonden som är trasig?
MVH
Erik
Användarvisningsbild
av lennarte
Snott från internet, gällande felkod 1-4-4:
Tändboxen får en lastsignal från bränsleboxen som talar om hur mycket luft som passerar LMM. Tändboxen använder denna signal för att ställa tändningen korrekt efter motorns belastning.
Plus detta,
Om LMM var kass borde du få 121 från bränslesystemet. Kolla pumprelät, det är oftast det som sätter 144 i tändssystemet. Glapp i relät - bränslesystemet dör tillfälligt - tändsystemet märker att lastsignalen försvinner. Bränslesystemet kan inte sätta felkod utan ström.
Kolla även här, det står förklaringar också längre ner,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=31891

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
erikandersson234 skrev:När jag drog ur kontakten till lambasonden så slutade den varva upp och ner det ända som fortsatte var att bilen blöddra,
Då går boxen över i ett "link home mod". D.v.s den "stänger" inkommande signaler "ute" och går efter ett förprogramerat program. Om allt annat hade varit riktigt kunde man misstänkt Lambdan. Men eftersom du har felkod 1-4-4 som inte (direkt i alla fall) har med Lambdan att göra så får du nog felsöka på det som jag tipsade om innan först. Om Lambdan slutar fungera brukar det märkas på körbarhet, hög bränsleförbrukning och liknande.

Mvh
Lennart
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]