Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av xenon666
Har haft isär min 960 motor (B6254) för byte av topplockspackning, har monterat dit toppen, men nu ska jag dit med kamaxlarna och ventilkåpan igen, tänkte jag skulle ställa in svänghjulet i nolläge först, men ska då inte första kolven stå i vändläge högst upp när markeringen på svänghjulet är i nolläge, eller har jag fattat fel? Det gör den iallafall inte, den är kanske halvvägs uppe när markeringarna stämmer på svänghjulet...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Finns inget nollmärke på svänghjulet vad jag vet. På ett ställe fattas det ett hål i kanten på svänghjulet för tändlägegivaren, men det kommer 90º f.öd. (eller blir det 60º på en sexa...?)
Kolla märkningarna fram på kamdreven bara. Har du haft loss kamhjulen behöver du nolla kamaxlarna med en tolk i spåren i bakändarna på axlarna. Det finns ett hål i blocket innanför startmotorn för att låsa vevaxeln när man gör det.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det